Chiny, które pogrążone są w deflacji, starają się zrekompensować słabe wyniki w kraju eksportem. Aby zwiększyć eksport firmy obniżają ceny, co jeszcze bardziej osłabia zagranicznych konkurentów. W odpowiedzi na chińska ekspansję Unia Europejska, Kanada i Stany Zjednoczone nałożyły cła na samochody elektryczne z Chin. Inne kraje, takie jak Turcja i Brazylia, również nałożyły cła importowe, aby zmusić chińskie firmy do bezpośredniego inwestowania na ich rynkach.
Mimo ceł Chiny odnotowały we wrześniu nagły wzrost eksportu towarów wytwarzanych o wyższej wartości, takich jak pojazdy elektryczne.
W tym roku całkowite wolumeny eksportu Chin rosły niemal każdego miesiąca, podczas gdy ceny spadały od maja ubiegłego roku.
Branża motoryzacyjna
W zeszłym miesiącu chińskie firmy z branży motoryzacyjnej wysłały za granice pojazdy o wartości ponad 11,5 miliarda dolarów, co oznacza, że w tym roku producenci samochodów wyeksportowali już pojazdy za prawie 88 miliardów dolarów, poinformowała w poniedziałek administracja celna.
Przemysł stoczniowy
Przemysł stoczniowy także odnotował we wrześniu rekordowy eksport. Wartość 464 statków sprzedanych za granicą przekroczyła 4,6 miliarda dolarów, najwięcej w historii i ponad dwukrotnie więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
Eksport stali
Wzrost eksportu samochodów i okrętów jest częścią szerszego wzrostu eksportu wyrobów gotowych, ponieważ producenci stali i inne firmy wysyłają więcej produktów za granicę, aby zrekompensować słaby popyt i spadające ceny w Chinach.
Eksport stali w tym roku wyniósł prawie 81 milionów ton, co stanowi wzrost o 21 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.