Dubaj olśniewa: Zobacz, jak rozwija się światowa stolica inwestycji
Z europejskiego punktu widzenia Dubaj szokuje. A z perspektywy wschodnioeuropejskiej – szokuje do kwadratu. Polska przeżywa właśnie największy w swojej historii boom inwestycyjny. Przy tym, co dzieje się w Dubaju, wyglądamy jednak jak pendolino bez wychylnego pudła na peronie we Włoszczowej przy pociągu shinkansen na stacji w Tokio. Oto najważniejsze infrastrukturalne i budowlane inwestycje Dubaju.
Z europejskiego punktu widzenia Dubaj szokuje. A z perspektywy wschodnioeuropejskiej – szokuje do kwadratu. Polska przeżywa właśnie największy w swojej historii boom inwestycyjny. Przy tym, co dzieje się w Dubaju, wyglądamy jednak jak pendolino bez wychylnego pudła na peronie we Włoszczowej przy pociągu shinkansen na stacji w Tokio.
1 Pod koniec lat 80., kiedy w Polsce kończył się komunizm, w Dubaju zmiany tez nie były jeszcze widoczne gołym okiem. Główna arteria Dubaju – Sheikh Zayed Road - była wtedy drogą liczącą dwa razy po dwa pasy i prowadzącą przez pustynię, przy której stały nieliczne budynki.
Media
2 Dzisiaj to biegnąca wzdłuż wybrzeża, obrośnięta lasem drapaczy chmur miejska autostrada, która liczy sobie od pięciu do ośmiu pasów w każdą stronę. Wzdłuż niej jeździ naziemne metro na estakadach.
Media
3 U podstawy pnia Dżamiry wybudowany zostanie do końca 2016 r. kompleks Perła Dubaju (Dubai Pearl). To kompleks wieżowców, z których cztery najwyższe - 300-metrowe - z hotelami, apartamentami i przestrzenią biurowo-handlową mają być połączone napowietrznym mostem. Szacowany koszt: 4 mld dolarów.
Media
4 W sąsiedztwie innej sztucznej wyspy Jebel Ali trwa budowa Nabrzeża Dubaju (Dubai Waterfront). Linia brzegowa emiratu powiększy się dzięki niemu o 820 km. Inwestor skrupulatnie wylicza, że kompleks kanałów oraz wysp pełnych hoteli i budynków mieszkalnych, będzie siedem razy rozleglejszy od powierzchni Manhattanu.
Media
5 Nowym centrum Dubaju ma być Creek Harbour: luksusowa dzielnica mieszkalno-biurowa. W ramach tej inwestycji wystrzelą pod niebo dwie gigantyczne, bliźniacze wieże. Jak zapowiada inwestor Emaar Properties, będzie to najwyższa tego typu konstrukcja na świecie, która zdetronizuje „bliźniaki” Petronas Towers w Kuala Lumpur (te wznoszą się na 452 m).
Media
6 W kategorii podwójnych wież Dubaj zajmuje dziś drugie i trzecie miejsce na świecie. A jest tak dzięki wieżom: JW Marriott Marquis (o kostropatej bryle na podobieństwo kaktusa - obie po 355 m) oraz podobne do dwóch otwieraczy do butelek Emirates Towers (354 i 305 m). Te ostatnie widać na zdjęciu, na pierwszym planie.
Media
7 Do tego środka transportu nie pasuje nazwa: podziemna kolejka. To jeżdżąca na estakadach lekka kolej ze stacjami podobnymi do statków z „Gwiezdnych wojen”. To też największe metro na świecie sterowane automatycznie (bez maszynistów). Linia Czerwona - zbudowana przez japońsko-tureckie konsorcjum firm Mitsubishi, Obayashi, Kajima i Yapi Merkezi - została oddana w datę z trzema dziewiątkami: 9 września 2009 r. o godz. 09:09:09.
Media
8 Zużywa tyle elektryczności co niewielkie miasto. Wieży Chalify (Burj Khalifa) to najwyższy budynek świata. To 829 metrów stali, szkła i betonu (prawie cztery Pałace Kultury). Budowa pochłonęła grubo ponad 1,5 mld dolarów. Wieża Chalify to magnes dla turystów, ale otwartym pozostaje pytanie, czy taki budynek jest w tym niespełna 2,5-milinowym mieście potrzebny. Po otwarciu tej wieży „The Wall Street Journal” alarmował, że brakuje chętnych do kupna w nim mieszkań.
Media
9 w Arabii Saudyjskiej rośnie budynek wyższy od Wieży Chalify. To Wieża Królestwa (Kingdom Tower), która będzie pierwszym budynkiem na Ziemi, którego wysokość przekroczy 1 km (dokładnie 1007 m). Wjazd na szczytowe kondygnacje windą ekspresową potrwa pięć minut, a standardowymi – 12 minut. Prace mają się skończyć w 2017 r., chociaż to bardzo optymistyczne założenie. Na obrazku taras dla turystów z widokiem ma Morze Arabskie.
Media
10 Katar ma tyle wspólnego z piłką nożną, co Polska z krykietem. Ale to właśnie ten kraj przekonał FIFA do powierzeniu mu organizacji mundialu w 2022 r. W planach są zapierające dech w piersiach inwestycje w stadiony, drogi i koleje. Na zdjęciu stadion w Doha, który pomieści 45 tys. osób.
Media / Handout
11 Zjednoczone Emiraty Arabskie chciały pobić własny rekord i utrzeć nosa Saudom z ich Wieżą Królestwa. W zachodnim Dubaju miał powstać Al Burj (nazywany też Wieżą Nakheel). To miał być 200-piętrowy drapacz chmur znacząco przebijający pułap 1 km. Budowla byłaby najcięższą konstrukcją stworzoną przez człowieka (ponad 2 mln ton). Prace przy fundamentach się rozpoczęły, ale wstrzymał je światowy kryzys, który silnie dotknął gospodarkę Dubaju.
Media / Steve
12 Dubaj chwali się, że to największe centrum handlowe świata. Moloch został otwarty w 2005 r. w sąsiedztwie Sheikh Zayed Road. Wewnątrz znajduje się czynny całą rok stok narciarski pod dachem, kino na 500 miejsc i ponad 90 restauracji.
Media
13 To jedno ze zdjęć, które promowały kandydaturę Dubaju do Expo 2020 (jak się okazało – skutecznie). Dubaj już dziś jest pełen budowlanych parkanów z logo imprezy. Oficjalne prognozy przewidują, że emirat ściągnie dzięki Expo 25 mln gości.
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję