Jak obronić firmę przed hakerami? Oto 10 kroków do cyberbezpieczeństwa
Tylko w 2014 roku cyberprzestępcy ukradli około 500 milionów tożsamości z firm na całym świecie, a ataki i infekcje wirusami komputerowymi są kontynuowane na skalę przemysłową. Jak się przed nimi obronić?
Tylko w 2014 roku cyberprzestępcy ukradli około 500 milionów tożsamości z firm na całym świecie, a ataki i infekcje wirusami komputerowymi są kontynuowane na skalę przemysłową. Jak się przed nimi obronić?
1
Próbując wyjść naprzeciw rosnącym zagrożeniom, Unia Europejska wprowadza prawa regulujące bezpieczeństwo danych, które po wprowadzeniu zobligują firmy do takiej samej odpowiedzialności za dane klienta, jak ma to miejsce w przypadku instytucji publicznych oraz rządowych. Za uchybienia w tej kwestii będą grozić surowe kary. Niezależnie od tego, czy firma zajmuje się technologią, bankowością, opieką zdrowotną, fitnessem czy gastronomią, jeżeli coś sprzedaje, to najprawdopodobniej przechowuje ona informacje klientów w swojej sieci. Pomimo tego, że rządy i organy ścigania pracują, aby przeciwdziałać cyberzagrożeniom, mają one bardzo ograniczony wpływ na zmniejszenie ryzyka, w obliczu którego stają codziennie organizacje. Wobec powyższego firmy muszą brać sprawy w swoje ręce.
Jednak jak tego dokonać? Chociaż większość kierowników określa bezpieczeństwo sieci jako priorytet, często nie są w stanie przekonać o tym zarządów swoich spółek, dopóki nie zdarzy się wyciek danych. Takie podejście musi się zmienić, myślenie o bezpieczeństwie w kontekście zapobiegania powinno stać się standardem. Aby wspomóc wprowadzenie proaktywnej strategii bezpieczeństwa, przedstawiamy 10 kroków ułatwiających zmianę metod ochrony sieci firmowej oraz danych.
Źródło: Check Point
ShutterStock
2 Podstawowym błędem, który popełniają firmy jest założenie, że w momencie wprowadzenia zabezpieczeń praca jest skończona. Zagrożenia jednak zmieniają się nieustannie, a cyberprzestępcy cały czas się uczą, zwiększając swoje możliwości. Aby temu przeciwdziałać, organizacje muszą postrzegać bezpieczeństwo informacji jako nieustanny proces, w którym infrastruktura jest stale sprawdzana by zdiagnozować podatności, a nie jednorazową czynność, którą można „odhaczyć” na liście.
ShutterStock
3 Firmy powinny skoncentrować swoje działania w miejscach, które będą najbardziej podatne w razie włamania. Wypadki takie jak utrata poufnych danych, zaufania klientów czy niezastosowanie się do przepisów, powinny być wzięte pod uwagę zanim skupimy się nad sposobem minimalizacji zagrożeń.
ShutterStock
4 Niezależnie od tego, jak bardzo firma jest ostrożna, incydenty bezpieczeństwa będą się zdarzały. Sposób działania firmy w takich przypadkach może stanowić o jej losie. Jeżeli będzie ona przygotowana na takie sytuacje, szybciej odzyska kontrolę, a negatywne skutki włamania będą mniejsze. Identyfikacja zagrożeń zanim nastąpią znacząco zmniejszy czasy odpowiedzi oraz koszty w przypadku ewentualnego ataku.
ShutterStock
5 Oceniając bezpieczeństwo biznesu ważne jest, by widzieć nie tylko zagrożenia i podatności, ale również cały obraz tego, co chcemy osiągnąć. Najlepiej przygotowane firmy wiedzą, że strategie bezpieczeństwa opierają się na celach biznesowych i strategii firmowej, wiążąc je z procedurami, wymaganiami, badaniami wydajności oraz pracownikami na każdym szczeblu organizacji.
ShutterStock
6 Wiele firm myśli, że jeżeli będą spełniać przepisy i normy dotyczące ochrony danych osobowych w ich segmencie rynku, są zabezpieczeni przed cyberatakami. Takie myślenie ogranicza zakres i efektywność strategii bezpieczeństwa, bowiem prawo zwykle skupia się jedynie na specyficznych zagrożeniach. Ponieważ przepisy nie gwarantują zupełnej ochrony, nie powinny być bazą dla strategii bezpieczeństwa. Organizacje powinny zrobić więcej niż tylko przestrzeganie prawa, by stworzyć odpowiednie procedury dotyczące bezpieczeństwa informacji i ochrony przed zagrożeniami.
ShutterStock
7 Ujawnianie oficjalnych procedur bezpieczeństwa informacji całej firmie może być bardzo efektywne. Jeżeli pracownicy zostaną zaangażowani we wprowadzenie procedur, ich przestrzeganie stanie się bardziej skuteczne. Wobec powyższego, najlepszymi strategiami bezpieczeństwa są te łatwo zrozumiałe dla pracowników.
ShutterStock
8 Bezpieczeństwo poufnych danych powinno stanowić wspólny cel. Aby to osiągnąć, potrzebny jest odpowiedni budżet oraz kadra. Udział pracowników w tworzeniu procedur bezpieczeństwa to element kluczowy, który pokazuje aktywne zaangażowanie i buduje lepszą świadomość. Zwykle należy opracować odpowiednie wskaźniki i badania pozwalające zademonstrować zwrot poniesionych kosztów na cele bezpieczeństwa informacji. Wyniki będą stanowić ważny element stałej optymalizacji strategii.
ShutterStock
9 Firmy powinny poświęcić czas na wyznaczenie osób, które będą odpowiedzialne za strategię bezpieczeństwa. Należy wyraźnie wydzielić obowiązki, upewniając się przy tym, że wszyscy rozumieją role i zależności pomiędzy nimi. Powinno to zostać udokumentowane i ogłoszone wszystkim pracownikom. Następnie trzeba przydzielić funkcje i przeszkolić pracowników, aby byli świadomi swojej roli w procesie ochrony przed zagrożeniami.
ShutterStock
10 W niektórych firmach organizacja bezpieczeństwa jest zlecana firmom trzecim z powodu braku pracowników doświadczonych w dziedzinie bezpieczeństwa. Zewnętrzne firmy, które niedostatecznie chronią zasoby stanowią poważne zagrożenie dla działania firmy, jej reputacji i zaufania klientów do marki. Organizacje powinny wymagać od dostawców bezpieczeństwa przestrzegania swoich procedur, a także upewnić się, że rozumieją procedury stosowane przez swoich partnerów.
ShutterStock