Chiny od dawna cierpią z powodu nierównomiernego ożywienia gospodarczego po pandemii. Obecnie wzrost gospodarczy Chin opiera się głównie na eksporcie, który równoważy słabe wydatki konsumentów. Jednak poleganie wyłącznie na eksporcie może okazać się ryzykowne w czasie, gdy rosną napięcia handlowe z Europą i USA.

Wzrost gospodarczy zwolnił do najgorszego tempa od pięciu kwartałów, a sprzedaż detaliczna wzrosła w czerwcu najwolniej od grudnia 2022 r. Natomiast w lipcu chiński eksport rósł w tempie 7 proc., czyli znacznie poniżej prognoz.

Aby skłonić ludzi do otwarcia swoich portfeli i wydania pieniędzy Rada Państwa przedstawiła 20 kluczowych kroków, które kraj musi podjąć, aby zwiększyć konsumpcję.

Reklama

Oto 20 głównych propozycji:

Restauracje i noclegi

Rząd zachęca szefów kuchni i restauratorów do poprawy jakość obsługi i pielęgnacji słynnych dań, tak aby ludzie częściej jedli na mieście. Ponadto chce zachęcić znane na całym świecie marki cateringowe do otwierania flagowych sklepów. Oczekuje też poprawy w średniej i wysokiej klasy hotelach i kwaterach prywatnych oraz chce, aby zwiększyło się zakwaterowanie na obszarach wiejskich.

Usługi krajowe

Wsparcie rozwoju przedsiębiorstw usługowych, które zatrudniające lokalnych pracownikach i zwiększ ich podaż.

Opieka nad osobami starszymi i dziećmi

Kolejny punkt rządowego plany to poprawa dostępu do przestrzeni publicznych i domów oraz poprawa usług opieki nad osobami starszymi i medycznymi. Odnowienie starych instytucji opieki nad osobami starszymi i dziećmi, przy jednoczesnej budowie dodatkowych obiektów.

Kultura i rozrywka

O ocenie rządu Chin należy poprawić i zwiększyć liczbę projektów kulturalnych w różnych regionach. Trzeba poprawić dystrybucję filmów i poprawić jakość ofert online, od gier po radio i telewizję. Przyspieszyć rozwój telewizji ultrawysokiej rozdzielczości i zachęcać do rozwoju nowych formatów medialnych.

Turystyka

Trzeba wspierać turystykę kulturalną oraz zachęcać do rozwoju doświadczeń, takich jak kempingi w kamperach, rejsy jachtem i loty na małej wysokości. Rząd zaleca wykorzystanie tak zwanej „turystyki siwowłosej”, która skierowana jest do osób starszych. Oczekiwana jest też poprawa usług transportowych i zapewnienie odwiedzającym zróżnicowanych opcji płatności.

Sport

Oczekiwana jest przebudowa i odnowienie pustych miejsc, takich jak opuszczone fabryki i magazyny, aby zwiększyć liczbę obiektów sportowych. Ponadto rząd chce, aby w całym kraju rozwijane i promowane były sporty zimowe. Chce też przyciągnąć najlepsze międzynarodowe wydarzenia sportowe.

Edukacja i szkolenia

Kolejnym obszarem jest promowanie wysokiej jakości zasobów edukacyjnych dla ogółu społeczeństwa i budowanie większej liczby szkół zawodowych. Promowanie instytucji kształcenia społecznego w celu poprawy jakości usług i umożliwienie szkołom współpracy z instytucjami zewnętrznymi w celu zapewnienia usług pozalekcyjnych.

Mieszkalnictwo

Rząd chce zachęcać przedsiębiorstwa świadczące usługi nieruchomości do współpracy z przedsiębiorstwami zajmującymi się opieką nad osobami starszymi, opieką nad dziećmi, cateringiem i innymi przedsiębiorstwami w celu opracowania modelu „usługa nieruchomości + usługa życia”.

Cyfryzacja

Wykorzystanie technologii do tworzenia inteligentnych dzielnic biznesowych, inteligentnych bloków i inteligentnych sklepów. przyspieszenie nowych metod konsumpcji, takich jak bezobsługowe sklepy detaliczne i szafki do samodzielnego odbioru. Wspieranie rozwoju e-sportu i e-handlu transmitowanego na żywo.

Zielone technologie

W tym obszarze chiński rząd oczekuje promowania stosowania zaawansowanych zielonych i niskoemisyjnych technologii. Ustanawiania i ulepszania zielonych i niskoemisyjnych standardów usług.

Zdrowie

Promowanie usług, takich jak badania i konsultacje lekarskie. Ulepszanie produktów ubezpieczeniowych. Wsparcie chińskich przedsiębiorstw medycznych i zwiększenie funkcji aptek detalicznych, aby objąć takie obszary jak żywienie i promocja zdrowia.

Innowacje w zakresie konsumpcji usług

Ulepszanie sieć konsumpcji usług miejskich i wiejskich, w tym transformacja i modernizacja ulic dla pieszych oraz przyspieszenie budowy tak zwanych 15-minutowych „wygodnych kręgów mieszkalnych” w miastach, które zapewniają mieszkańcom łatwy dostęp do codziennych potrzeb i podstawowych usług życiowych w odległości 15 minut spacerem od domu.

Wsparcie marek branży usługowej

Wspieranie przedsiębiorstw branży usługowej w celu wzmocnienia rozwoju, działania i ochrony marki, jednocześnie wspierając rolę tradycyjnych chińskich marek.

Ekspansja branży usługowej

Rozwój branży usługowej i rozluźnienie dostęp do rynku w takich dziedzinach jak telekomunikacja, edukacja, opieka nad osobami starszymi, opieka medyczna i zdrowie. Rząd chce przyciągnąć międzynarodowe inwestycje poprzez wykorzystanie targów handlowych.

Nadzór branży usługowej

Planuje się wzmocnienie nadzoru nad branżą, zwalczając fałszywą reklamę, oszustwa internetowe, informacje i wycieki. W obszarze zainteresowania rządu znalazło się też wzmocnienie ochrony praw konsumentów.

Zgodność z przepisami branży usługowej

W tym obszarze znalazły się działania mające na celu zwiększenie przejrzystości firm, tak aby klient mógł ocenić wiarygodność danej firmy. Wzmocnienie procesu gromadzenia i ujawniania informacji dotyczące kredytów, licencji i kary administracyjnych nakładanych na odpowiednie podmioty gospodarcze.

Standardy branży usługowej

Poprawa standardów w dziedzinach kultury, turystyki, gastronomii i zakwaterowania, usług domowych, opieki nad osobami starszymi i opieki nad dziećmi, wyposażenia i dekoracji wnętrz, usług biznesowych itp.

Podatki i wsparcie dla małych i średnich firm

Rząd oczekuje, że instytucje finansowe zapewnią finansowanie i kredyty dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz zwiększą wsparcie kredytowe dla branż konsumpcji usług. W planie jest też wdrożenie zasad odliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych w takich kwestiach, jak opieka nad niemowlętami, edukacja dzieci i wsparcie dla osób starszych.

Talenty

Kontynuowanie tworzenia i ulepszania programów szkoleniowych dla branży usługowej oraz opracowywanie nowych zawodów i standardów w branży.

Statystyka

Poprawa monitorowania statystycznego rynku konsumpcji usług, ze wzmocnionym gromadzeniem, analizą i prognozowaniem danych dotyczących konsumpcji usług.