W ostatnich tygodniach przez surowsze kontrole w prowincji Szantung, co najmniej dwa tankowce, w tym jeden rosyjski, które są w eksploatacji ponad 20 lat, przez prawie miesiąc czekały na wyładunek ropy do największego importera na świecie.

Jak wynika z bazy danych inspekcji regionu Azja/Pacyfik, supertankowiec Titan został zatrzymany po przybyciu do portu Qingdao z powodu kilku problemów związanych z bezpieczeństwem przeciwpożarowym, w tym gromadzenia się oleju w maszynowni.

Według dostępnych danych jednostka została zwolniona i opuściła Qingdao. Nie wiadomo, czy Titanowi udało się wyładować swój ładunek w Chinach. Inny stary tankowiec przewożący rosyjską ropę, Ocean Peri, czeka w pobliżu tego samego portu od prawie miesiąca. Oba statki miały trudności z rozładunkiem w Qingdao, ponieważ lokalne władze morskie przeprowadzają wzmożoną kontrolę bezpieczeństwa obcych statków, które mają więcej niż 15 lat, dowiedział się Bloomberg.

Flota cienia

Reklama

Restrykcje dotyczące rosyjskiej ropy spowodowały gwałtowny wzrost zakupów starych tankowców przez nieujawnionych nabywców. Wiele z tych jednostek to starsze statki, które w minionych latach często byłyby już kandydatami na złom.

Podczas podejmowania decyzji, które statki mają być kontrolowane, porty często kierują się ich wiekiem. „Flota cienia” przewożąca surowce z Rosji i innych regionów objętych sankcjami, takich jak Iran i Wenezuela, składa się w dużej części z mocno wysłużonych statków. Z tego powodu jest bardzo prawdopodobne, że kontrola może wpędzić w tarapaty jednostki pochodzące z regionów objętych sankcjami.

Szczegółowe kontrole

Wysocy rangą przedstawiciele branży żeglugowej wyrażają zaniepokojenie zagrożeniami, jakie stwarzają niedoświadczeni właściciele i operatorzy statków, którzy podlegają często mniej rygorystycznym reżimom bezpieczeństwa i rejestrują jednostki w krajach o mało restrykcyjnych regulacyjach.

Niewystarczająca dokumentacja, a także nieodpowiednie kontrole bezpieczeństwa w portach wyjściowych, wzbudziły zaniepokojenie chińskich władz morskich, powiedziały osoby zaznajomione z kontrolą.

Gdyby Chiny nalegały, aby statki przybywające do ich portów miały ubezpieczenie zgodne ze branżowymi standardami, rosyjskie ładunki musiałyby być kupowane po 60 USD za baryłkę lub mniej, aby dostosować się do pułapu cenowego grupy G7 ustalonego dla dostaw ropy naftowej z tego kraju. Statki, które naruszyły zasady bezpieczeństwa, będą musiały ponownie ubiegać się o certyfikaty przed wpłynięciem na teren portów i nie jest jasne, jak długo potrwa ich uzyskanie. Nie wiadomo także, ile starszych statków zostanie dotkniętych sankcjami.

Titan pływa pod banderą Kamerunu i nie ma ubezpieczenia od International Group of P&I Clubs. Ocean Peri pływa pod banderą Palau i nie ma polisy zgodnej ze standardami branżowymi.