Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę dla pierwszego, 16-kilometrowego odcinka S52, czyli Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), od Bielska-Białej do Bulowic. Do konkursu stanęło 10 wykonawców. Na sfinansowanie tych prac inwestor przeznaczył 45,5 mln zł. Wszystkie oferty mieszczą się w budżecie.
Wykonawca | Cena brutto w zł |
DATABOUT Sp. z o.o. | 36 276 390,00 |
Europrojekt Gdańsk S.A. | 42 234 202,50 |
IVIA Sp. z o.o. | 37 453 500,00 |
Mosty Gdańsk Sp. z o.o. | 29 312 652,75 |
Promost Consulting Sp. z o.o. sp.k. | 38 750 590,97 |
Konsorcjum: Sweco Polska Sp. z o.o. – Lider, Autostrada II Sp. z o.o. - Partner | 25 582 926,21 |
TPF Sp. z o. o | 33 839 514,00 |
TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. | 35 344 972,50 |
Voessing Polska Sp. z o.o. | 31 297 500,00 |
Konsorcjum: MP sp. z o.o. sp. k., MPRB sp. z o.o. | 11 525 100,00 |
Odcinek drogi ekspresowej S52 Bielsko-Biała i Bulowice
W ramach planowanych prac powstanie odcinek drogi ekspresowej S52 o długości 16 km, który rozciągać się będzie między przyszłymi węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice.
Ogłoszony przetarg obejmuje najbardziej na zachód wysunięty odcinek BDI, który stanie się jednocześnie drogą wyjazdową z Bielska-Białej w kierunku w wschodnim. Będzie on połączeniem między nową drogą ekspresową a obecną DK52. Trasa nowego odcinka będzie omijała wieś Kozy, jednej z największych w kraju. Będzie on ponadto stanowił południową obwodnicę miasta Kęty. Na pierwszym odcinku BDI powstaną trzy węzły: Kozy, Kęty i Bulowice.
Szeroki zakres badań geologicznych
Jak podaje GDDKiA, na całym odcinku BDI planowane jest wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.
W planach kolejne przetargi
W najbliższych miesiącach zostaną ogłoszone dwa postępowania na pozostałe odcinki BDI, od Bulowic do Choczni i od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa.
Wnioski o decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) czterech odcinków S52 GDDKiA planuje złożyć w 2027 roku, a po ich uzyskaniu ogłosimy przetargi na realizację trasy. Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.).
S52 połączy S1 i zakopiankę
S52 połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. W planach jest wybudowanie 12 węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.