Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę dla pierwszego, 16-kilometrowego odcinka S52, czyli Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), od Bielska-Białej do Bulowic. Do konkursu stanęło 10 wykonawców. Na sfinansowanie tych prac inwestor przeznaczył 45,5 mln zł. Wszystkie oferty mieszczą się w budżecie.

Wykonawca Cena brutto w zł
DATABOUT Sp. z o.o. 36 276 390,00
Europrojekt Gdańsk S.A. 42 234 202,50
IVIA Sp. z o.o. 37 453 500,00
Mosty Gdańsk Sp. z o.o. 29 312 652,75
Promost Consulting Sp. z o.o. sp.k. 38 750 590,97
Konsorcjum: Sweco Polska Sp. z o.o. – Lider, Autostrada II Sp. z o.o. - Partner 25 582 926,21
TPF Sp. z o. o 33 839 514,00
TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. 35 344 972,50
Voessing Polska Sp. z o.o. 31 297 500,00
Konsorcjum: MP sp. z o.o. sp. k., MPRB sp. z o.o. 11 525 100,00

Odcinek drogi ekspresowej S52 Bielsko-Biała i Bulowice

W ramach planowanych prac powstanie odcinek drogi ekspresowej S52 o długości 16 km, który rozciągać się będzie między przyszłymi węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice.

Ogłoszony przetarg obejmuje najbardziej na zachód wysunięty odcinek BDI, który stanie się jednocześnie drogą wyjazdową z Bielska-Białej w kierunku w wschodnim. Będzie on połączeniem między nową drogą ekspresową a obecną DK52. Trasa nowego odcinka będzie omijała wieś Kozy, jednej z największych w kraju. Będzie on ponadto stanowił południową obwodnicę miasta Kęty. Na pierwszym odcinku BDI powstaną trzy węzły: Kozy, Kęty i Bulowice.

ikona lupy />
S52 - odcinek Bielsko-Biała - Bulowice - (graf. forsal.pl) / GDDKiA

Szeroki zakres badań geologicznych

Jak podaje GDDKiA, na całym odcinku BDI planowane jest wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.

W planach kolejne przetargi

W najbliższych miesiącach zostaną ogłoszone dwa postępowania na pozostałe odcinki BDI, od Bulowic do Choczni i od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa.

Wnioski o decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) czterech odcinków S52 GDDKiA planuje złożyć w 2027 roku, a po ich uzyskaniu ogłosimy przetargi na realizację trasy. Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.).

S52 połączy S1 i zakopiankę

S52 połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. W planach jest wybudowanie 12 węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.

Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.