Rozkręca się machina przygotowań do budowy lotniska w Baranowie. Spółka CPK jest już na etapie zlecania konkretnych projektów, a to wiąże się ze sporządzaniem umów o bardzo dużej wartości. Na 327 mln zł opiewa podpisany pod koniec października kontrakt na przygotowanie dokumentacji pasów startowych, dróg kołowania, płyt postojowych czy przecinających port tuneli kolejowych. Zlecenie trafiło do firmy Dar Al-Handasah Consultants z Libanu, która jest częścią grupy kapitałowej Dar. Była ona odpowiedzialna za realizację projektów m.in. lotnisk w Dubaju i Katarze, wspierała też prace przy rozbudowie portu lotniczego O’Hare w Chicago czy LaGuardia w Nowym Jorku. – Na opracowanie koncepcji generalny projektant inżynierii lądowej ma siedem i pół miesiąca, a na projekt budowlany 12 miesięcy – mówi rzecznik CPK Konrad Majszyk.
O wiele większą wartość – aż 856 mln zł – będzie miał kontrakt z wykonawcą projektu terminala lotniczego. Przygotuje go wybrany przez spółkę CPK tzw. master architekt. Komisja przetargowa najwyżej oceniła ofertę brytyjskiego konsorcjum Foster + Partners oraz Buro Happold, z którym współpracuje m.in. polska pracownia Kuryłowicz & Associates. Brytyjczycy mają w swoim dorobku m.in. projekty lotnisk w Hongkongu, Pekinie czy w Ad-Dausze. Zaprojektowali też m.in. most Milenijny w Londynie. Są również autorami warszawskich budynków – biurowca Metropolitan na pl. Piłsudskiego czy Varso Tower, który stanął niedawno tuż obok Dworca Centralnego.
– To największe spośród zadań projektowych związanych z budową portu. W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że master architekt odpowiada od strony projektowej za serce lotniska. Jego zadaniem będzie nie tylko przygotowanie dokumentacji terminala pasażerskiego, lecz także dworca kolejowego, węzła przesiadkowego i systemu obsługi bagażu – dodaje Majszyk. Spółka CPK czeka teraz na uprawomocnienie się wyników postępowania, które było prowadzone w formule dialogu konkurencyjnego. W jego ostatnim etapie brały udział jeszcze cztery zagraniczne biura, w tym m.in. inna znana brytyjska pracownia – Zaha Hadid Architects.
W spółce CPK słyszymy, że w ramach przedsięwzięcia wykonanych ma być prawie 20 tys. rysunków projektowych o różnej złożoności. Zgodnie z założeniami terminal pasażerski zostanie zintegrowany z podziemną stacją kolejową, która powstanie między dwoma równoległymi pasami startowymi o długości 3,8 km.
Reklama
Jednocześnie trwają inne przygotowania do budowy portu. Pod koniec września złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Spółka optymistycznie zakłada, że ten kluczowy dla inwestycji dokument zostanie wydany już wiosną przyszłego roku. To jednak mało realne przy poziomie skomplikowania przedsięwzięcia i spodziewanych protestach mieszkańców.

CAŁY TEKST W WEEKENDOWYM WYDANIU MAGAZYNU DGP I NA E-DGP