Spółka niemieckiego samorządu zamówiła u polskiego producenta w ubiegłym roku 18 pojazdów Tramino, a w tym zwiększyła zamówienie do 18.

Zakończenie dostaw – o wartości 40 mln euro – jest planowane w połowie 2014 r. To drugi krok w podboju niemieckiego rynku przez polską firmę, która znana jest głównie z produkcji autobusów. Kilka dni temu Solaris dostarczył ostatni z pięciu tramwajów zamówionych przez niemieckie miasto Jena. Producent zdobywa teraz ostatnie pozwolenia do obsługi ruchu miejskiego. To pojazdy w wersji dwukierunkowej (mają drzwi z obu stron, przez co do zawracania nie potrzeba pętli).

Wartość kontraktu – 14 mln euro. Dzięki niemieckim dopuszczeniom do ruchu i referencjom z Jeny i Brunszwiku Solaris może dziś oferować tramwaje w tym kraju na podobnych zasadach jak np. Siemens i Bombardier. Według naszych ustaleń przed końcem roku producent wystartuje w kilku przetargach za Odrą.

– Jesteśmy jedynym producentem z tej części Europy, który będzie dysponował w pełni homologowanym tramwajem na rynku niemieckim – zapewnia Zbigniew Palenica, wiceprezes Solarisa. – Mamy dobrą opinię w branży autobusowej, a to ma przełożenie na zainteresowanie niemieckich miast naszymi pojazdami szynowymi. Często ci sami przewoźnicy zarządzają flotą autobusową i tramwajową – twierdzi. Jak usłyszeliśmy, do Solarisa docierały już zapytania w sprawie tramwajów z innych części Europy – Skandynawii i krajów byłego bloku wschodniego. Na razie nie przełożyły się jednak na kontrakty.

Reklama

Główny rynek docelowy to Polska, gdzie średnia wieku taboru tramwajowego wynosi 30 lat. W 2011 r. jako pierwszy tramwaje Solarisa kupił Poznań. Zamówione wówczas 45 pojazdów za 280 mln zł sprawdziło się podczas Euro 2012.

Na polskim rynku tramwajowym wciąż dominuje Pesa Bydgoszcz, która co roku wygrywa połowę zleceń na nowy tabor. Solaris ma jednak szanse zgarnąć jej sprzed nosa kontrakt na tabor dla sąsiedniego Torunia, bo w przetargu na 12 tramwajów dla tego miasta złożył najkorzystniejszą ofertę. Poznański producent znalazł się też wśród dopuszczonych do składania ofert w przetargu na 36 tramwajów dla Krakowa (najdłuższych w Polsce: 43-metrowych) i 30 dla Warszawy o długości 22 m. W portfelu zamówień Solarisa wciąż dominują autobusy. Poznański producent sprzedał dotychczas ponad 10 tys. autobusów do 400 miast w 27 krajach. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku ma 56 proc. udziału w rynku sprzedaży nowych autobusów w Polsce.

>>> Polecamy: Solaris wygrywa kolejny przetarg w Niemczech: dostarczy 42 autobusy do Hannoveru