„Już drugi rok z rzędu utrzymujemy 2,2 proc. kosztów ryzyka, co wydaje się, że przy naszym portfelu jest możliwe do utrzymania również w tym roku, biorąc pod uwagę, że mamy duży udział w portfelu pożyczek gotówkowych" – powiedział Sobieraj podczas konferencji prasowej.

Bank będzie bardzo bezpieczny nawet, gdy podniesiemy ten wskaźnik do 2,5 proc., dodał.

Sobieraj wyjaśnił, że bank ma narzędzia, dzięki którym jest w stanie skutecznie egzekwować spłaty kredytów.

„Będziemy robili dokładnie to, co dotychczas - mamy bardzo dobre scoringi, bardzo dobrą naszą bankową windykację, wzrost skuteczności windykacji terenowej, co robi niewiele banków. Nasza przewaga będzie po stronie klientów indywidualnych. W firmach zasada wielu komitetów kredytowych nadal będzie utrzymana ,zasada rozproszonego kapitału również będzie utrzymana" – podkreślił.

Reklama

Prezes poinformował, że w tym roku nie zamierza zwalniać tempa akcji kredytowej z 2013 roku. Liczy także na utrzymanie wysokiej rentowności biznesu.

Consumer finance stoi na silnych nogach i będziemy to rozwijać. Kredyty hipoteczne rosną stabilnie, mamy 250 mln zł kwartalnie sprzedaży netto. Kredyty gotówkowe mają bardzo wysoką dynamikę – ponad 300 mln zł kwartalnie. Jeśli chodzi o firmy, popyt na kredyty inwestycyjne wzrósł i to znacznie, ale wzrosła także konkurencja w tym segmencie. Trochę niepokoi nas słabsze tempo pozyskiwania firm, dlatego też przebudowaliśmy strukturę" – zaznaczył Sobieraj.

Wolumen kredytów konsumpcyjnych wzrósł o 33 proc. r/r do 5,2 mld zł na koniec 2013 r. Stanowiły one prawie połowę wszystkich kredytów i pożyczek udzielonych klientom detalicznym. Wolumen kredytów na nieruchomości mieszkaniowe oraz kredytów hipotecznych wzrósł o 38 proc. r/r do 4,2 mld zł.

Marża odsetkowa netto Alior Banku wzrosła do 4,7 proc. na koniec IV kw. 2013 roku wobec poziomu 4,6 proc. w poprzednich kwartałach ub. roku, głównie w efekcie znaczącego wzrostu sprzedaży wysokomarżowych pożyczek gotówkowych oraz finansowaniu małych i średnich firm.

Prezes powiedział, że w tym roku bank ma szansę na jej utrzymanie, bądź nawet lekki wzrost.

„Chcemy być bankiem pierwszego wyboru – utrzymanie marży na tak wysokim poziomie jest możliwe wtedy, kiedy ponad 30 proc. naszych klientów będzie na rachunku w Alior Banku przelewało pensje na ten rachunek. Delikatnie będziemy szli w stronę większego udziału klientów detalicznych w strukturze, ale nie większego niż 55 proc." – powiedział Sobieraj podczas konferencji prasowej.

Sobieraj poinformował, że liczba klientów z kwartału na kwartał przyrasta we wszystkich kanałach. Zaznaczył jednak, że celem banku jest nie tylko dalsze pozyskiwanie klientów, ale zwiększanie ich aktywności i liczby produktów przypadających na jednego klienta.

Alior Bank pozyskała 632 tys. nowych klientów w 2013 roku, zwiększając ich liczbę do 2,12 mln, w tym 2 mln to klienci indywidualni (wzrost o 42% r/r).

Na koniec grudnia udział Alior Banku w rynku kredytów wyniósł 2,5%, a w rynku depozytów 2,6%, co oznacza wzrost odpowiednio o 0,6 pp i 0,3 pp w skali roku.

Sobieraj podkreślił, że bank nie zwalniając tempa rozwoju biznesu nadal będzie wierny zasadzie samofinansowania. Dodał jednak, że w przypadku akwizycji portfela kredytów detalicznych – tak jak to miało miejsce w przypadku portfela HSBC, czy portfela firmowego (MSP) , Alior może wyjść po kapitał na rynek.