Dodał, że stocznia Gdynia będzie koncentrować się na budowie tankowców do transportu skroplonego gazu ziemnego. Natomiast zakład w Szczecinie ma produkować statki specjalistyczne o wysokim poziomie zaawansowania technologicznego oraz innych produktów stalowych.

Majątek obu stoczni stanie się częścią nowo powstałej spółki Polskie Stocznie. Będzie ona prowadziła działalność stoczniową na terenach zakładów w Szczecinie i Gdyni. Jedynym udziałowcem spółki Polskie Stocznie jest fundacja Stichting Particulier Fonds Greenrights (fundacja powstała po to, by przeprowadzić transakcję zakupu majątku obu stoczni - PAP). Polskie stocznie będą funkcjonowały na gruncie prawa polskiego.

Minister skarbu Aleksander Grad wyjaśnił, że faktycznym inwestorem majątku obu stoczni jest QInvest, który inwestuje pieniądze w tę transakcję.

"Dla tego typu transakcji na całym świecie są tworzone wehikuły finansowe, firmy, trusty, które przeprowadzają tego typu transakcje. (QInvest - PAP) to bank inwestycyjny działający w krajach Zatoki, w którym 26 proc. akcji ma Qatar Islamic Bank. Ten bank również jest gwarantem dla tej transakcji" - wyjaśnił szef resortu skarbu.

Reklama