ECA, europejska organizacja zrzeszająca 38,5 tys. pilotów, chce uwzględnienia wyników badań naukowych w przepisach o czasie pracy pilotów. Czas pracy powinien zostać skrócony z 14 do 13 godzin w dzień oraz z 11,45 do 10 godz. w nocy. Organizacja uważa, że obecne regulacje stwarzają niebezpieczeństwo dla podróżnych. Powołuje się na przygotowany przez niezależnych ekspertów i naukowców tzw. raport Moebus opublikowany we wrześniu 2008 r. – Przemęczenie załogi jest jedną z przyczyn 15–20 proc. katastrof. W przyszłości błąd człowieka będzie odgrywał dominującą rolę w takich zdarzeniach – mówi Dariusz Owczarek, wiceprzewodniczący Związku Zawodowego Pilotów Komunikacyjnych PLL LOT.
Wprowadzenie nowych przepisów na szczeblu europejskim blokuje natomiast silny lobbing linii lotniczych. Przewoźnicy nie chcą tego, gdyż automatycznie musieliby zatrudnić nowych pilotów. Szacuje się, że doszłoby do wzrostu zatrudnia o 10–15 proc.