Od 11 marca 2010 r. zaczęła obowiązywać większość postanowień nowelizacji ustawy – Prawo energetyczne.

Harmonogram zmian

Na wejście w życie oczekują pozostałe zmiany dotyczące obowiązkowej publicznej sprzedaży energii przez wytwórców energii elektrycznej i zmiany dotyczące zasad przedstawiania świadectw pochodzenia do umorzenia. Zaczną one obowiązywać od 9 sierpnia 2010 r. Natomiast przepisy wprowadzające system wsparcia dla biogazu rolniczego wejdą w życie od 1 stycznia 2011 r.
Wprowadzono zmiany zasad przyłączenia do sieci elektroenergetycznych źródeł o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV, co w aktualnej sytuacji dotyczy przede wszystkim zasad przyłączania do sieci farm wiatrowych. Ci z inwestorów, którzy dysponują znacznymi środkami finansowymi i posiadają zaawansowane projekty na terenach objętych planami miejscowymi przewidującymi budowę farm wiatrowych, a których blokował brak wolnych mocy przyłączeniowych, na pewno ucieszą się z tych rozwiązań. Pozostali, w tym także ci, którzy skupili się na aspektach inwestycji innych niż plan miejscowy, mogą czuć się pokrzywdzeni – ocenia Weronika Pelc, radca prawny z kancelarii Wardyński i Wspólnicy.
Reklama
Podkreśla, że ustawodawca wprowadził nowe „fioletowe” świadectwa pochodzenia dla energii wytworzonej w kogeneracji w jednostkach opalanych metanem kopalnianym lub gazem z biomasy celem wsparcia takiej kogeneracji. Odbiorcy i spółki obrotu energią będą natomiast uważać nową regulację za powodującą kolejne wzrosty cen energii. Podobnie jest w przypadku wprowadzenia od 1 stycznia 2011 r. świadectw pochodzenia „brunatnych” biogazu rolniczego, które będzie można przedstawiać do umorzenia na równi ze świadectwami „zielonymi”. Środki na wsparcie producentów biogazu rolniczego zostaną bowiem zgromadzone z opłat za energię elektryczną lub gaz opłacanych przez odbiorców końcowych.

Wpłata zaliczki

Jak podkreśla Karolina Siedlik, radca prawny w kancelarii CMS Cameron McKenna, od 11 marca 2010 r. operatorzy sieci będą wymagali wpłaty zaliczki w wysokości 30 zł za każdy kW mocy przyłączeniowej urządzeń z tytułu wszystkich wniosków o przyłączenie urządzeń do sieci elektroenergetycznej złożonych przez przedsiębiorstwa zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej. Maksymalna płatność nie będzie mogła przekroczyć 3 mln zł lub przewidywanej opłaty za przyłączenie do sieci, jeśli będzie ona niższa. Płatność te nie będzie podlegała zwrotowi, jeżeli przyłączenie do sieci nie nastąpi w okresie ważności warunków przyłączenia.

Zmiana dostawcy

Do prawa energetycznego wprowadzono też przepisy mające ułatwić odbiorcy końcowemu zmianę dostawcy energii elektrycznej lub gazu.
Możliwość rozwiązania umowy przez odbiorcę jest krytykowana przez spółki obrotu energią, które wskazują na to, że korzystna oferta jest często kalkulowana dla dłuższego okresu współpracy. Jeżeli natomiast nie ma możliwości wykluczenia ryzyka rozwiązania umowy przez klienta, to ryzyko zakończenia współpracy będzie musiało być uwzględnione w oferowanej cenie. Odbiorcy, w szczególności ci korzystający z energii i gazu na potrzeby gospodarstwa domowego, nie skorzystają zapewne z nowych możliwości tak długo, gdy zmiana sprzedawcy nie przyniesie znacznych oszczędności.