Uruchomiony w 2007 roku rynek NewConnect stworzył realne szanse pozyskania „kapitału giełdowego” spółkom z sektora MSP. Dla młodych przedsiębiorstw debiut na rynku NewConnect to przede wszystkim możliwość pozyskania potrzebnego kapitału, ale także promocja i wzrost wiarygodności.

Przemyśleć decyzję

Debiut na rynku NewConnect powinien być jednak wnikliwie przemyślany. Należy pamiętać, że z jednej strony emisja akcji to pozyskanie kapitału bezzwrotnego, ale z drugiej wpuszczenie do spółki nowych wspólników i podzielenie się władzą. Debiut na rynku giełdowym i uzyskanie statusu spółki publicznej to także przyjęcie na siebie obowiązków informacyjnych i konieczność „spowiedzi” ze wszystkich ważnych dla spółki zdarzeń, zarówno pozytywnych, jak i tych negatywnie wpływających na jej działalność.
Decyzja o debiucie nie powinna tylko poddawać się trendom panującym na rynku, ale musi być spójna ze strategią rozwoju. Spółka powinna przygotować profesjonalny biznesplan przedsięwzięcia, na które poszukuje finansowania, określić wysokość potrzebnych nakładów inwestycyjnych i odpowiedzieć sobie na pytanie: czy rzeczywiście emisja akcji będzie najlepszym źródłem finansowania rozwoju biznesu.
Reklama

Wymogi

Wymogów stawianych spółkom aspirującym do debiutu na NewConnect nie jest zbyt wiele. Muszą to być przede wszystkim podmioty prowadzące działalność w formie spółki akcyjnej. Nie może wobec nich toczyć się postępowanie upadłościowej lub likwidacyjne. Muszą także posiadać autoryzowanego doradcę i sporządzić odpowiedni dokument informacyjny. W odróżnieniu od głównego parkietu na NewConnect nie przewidziano minimalnej kapitalizacji dla kandydujących firm. Akcje do obrotu mogą wprowadzić już najmniejsze przedsiębiorstwa. Nie ma także wymogów co do okresu prowadzenia działalności.
Brak tych kryteriów wcale nie oznacza, że każda spółka zadebiutuje z sukcesem. Chcąc pozyskać kapitał, spółka będzie musiała przekonać inwestorów. Będzie to łatwiejsze zadanie dla spółek, które mogą pochwalić się już swoimi osiągnięciami. Uznanie inwestorów z pewnością zdobędą spółki innowacyjne i działające na rynku wzrostowym.

Krok po kroku

W związku z tym, że większość przedsiębiorców planujących debiut na NewConnect prowadzi działalność w innych formach niż spółka akcyjna, pierwszą czynnością jest przekształcenie. Jest to procedura czasochłonna, która w zależności od formy prawnej, z której przekształca się przedsiębiorstwo oraz sprawności sądów rejestrowych może trwać nawet do 6 miesięcy.
Proces pozyskania kapitału rozpoczyna się od podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego. Spółka może pozyskać kapitał na dwa sposoby: w drodze oferty prywatnej kierowanej maksymalnie do 99 inwestorów bądź w drodze oferty publicznej. Zważywszy na fakt, że drugi sposób jest czasochłonny i kosztowny (wymagane jest zatwierdzenie prospektu emisyjnego przez KNF) większość debiutantów decyduje się na private placement.
W trybie oferty prywatnej spółka podpisuje z zainteresowanymi inwestorami umowy objęcia akcji. W przypadku, gdy znajdą się inwestorzy, którzy obejmą oferowane akcje, emisja dochodzi do skutku, a spółka składa do sądu wniosek o rejestrację podwyższenia kapitału zakładowego. Po zamknięciu oferty rozpoczyna się wprowadzenie akcji do obrotu na rynku NewConnect. Muszą one być zdematerializowane, dlatego emitent jest zobowiązany zawrzeć umowę z Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych, który zarejestruje papiery na koncie depozytowym i nada im odpowiedni kod ISIN.
Warunkiem wprowadzenie akcji spółki do obrotu na NewConnect jest sporządzenie odpowiedniego dokumentu informacyjnego, zawierającego m.in. szczegółowy opis działalności emitenta, oferowanych produktów bądź usług, danych finansowych, struktury organizacyjnej i czynników ryzyka związane z jego działalnością.
Po sporządzeniu dokumentu informacyjnego i otrzymaniu decyzji z KDPW o dematerializacji akcji spółka składa wnioski do giełdy: o wprowadzenia akcji do obrotu na NewConnect i wyznaczenie pierwszego dnia notowań. W przypadku gdy emitent spełnia wszystkie kryteria określone w regulaminie, zarząd GPW podejmuje uchwałę o wprowadzeniu akcji do obrotu na NewConnect i wyznacza dzień debiutu.

Czas i koszty

Cały proces przeprowadzenia oferty prywatnej i wprowadzenia akcji do obrotu na NewConnect zajmuje średnio od 3 do 6 miesięcy. Oczywiście każdy przypadek należy traktować indywidualnie, a na długość procesu wpływa m.in. jakość współpracy pomiędzy emitentem i jego doradcą, a także wielkość emisji i zainteresowanie inwestorów.
Spółka planująca debiut na NewConnect musi liczyć się z poniesieniem opłat na rzecz GPW i KDPW, ale przede wszystkim z wynagrodzeniem doradców (autoryzowany doradca, kancelaria prawna, biegły rewident, agencja PR itd.), które stanowi zdecydowanie największą część kosztów wejścia spółki na NewConnect. Średni koszt pozyskania kapitału i debiutu na NewConnect dla spółek, które chcą pozyskać kilka milionów złotych, wynosi od 3 do 5 proc. wartości emisji. Spółki zamierzające pozyskać zewnętrznych inwestorów i zadebiutować na rynku NewConnect, mogą uzyskać dofinansowanie z funduszy unijnych – zwrot do 50 proc. kosztów poniesionych na usługi doradcze. O dofinansowanie można się starać w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Działanie 3.3.2.
ikona lupy />
NewConnect / DGP