W chwili obecnej jednym z najważniejszych zadań z punktu widzenia światowego bezpieczeństwa jest zagwarantowanie ciągłości dostaw zboża z Ukrainy, co wymaga szybkich i sprawnych szlaków transportowych – stwierdził minister.

Budowa terminalu East-West Gate została zapoczątkowana jeszcze w czasie, kiedy współpraca pomiędzy Wschodem a Zachodem miała dobre perspektywy, a handel pomiędzy Chinami i Europą miał rozwijać się bez przeszkód – zwrócił uwagę szef węgierskiej dyplomacji. Jednak wraz z wybuchem wojny na Ukrainie inwestycja nabrała nowego znaczenia, a jej cel zmienił się w stosunku do pierwotnego – dodał.

Szijjarto podkreślił, że rumuński port Konstanca oraz trasy rumuńskie i słowackie są w pełni wykorzystywane, a niski poziom wody Dunaju i Cisy sprawia, że żegluga po nich jest nieprzewidywalna. „Trasa z Fenyeslitke do portów adriatyckich jest najszybszym i najbardziej efektywnym sposobem zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw żywności w odległych zakątkach świata” – dodał.

Reklama

„Jesteśmy zainteresowani pokojem w naszym sąsiedztwie i mamy nadzieję, że pewnego dnia ten terminal będzie mógł spełniać swoje pokojowe zadanie” – powiedział Szijjarto, przypominając, że Rosja i Ukraina odgrywają ważną rolę w dostawach zboża do wielu krajów na świecie.

Polityk pochwalił ponadto rekordowy czas budowy wyposażonego w nowoczesne rozwiązania cyfrowe (technologia 5G) terminalu, którego zdolność przeładunkowa ma osiągnąć około 800 ton ziarna na godzinę i 1 mln kontenerów rocznie.

Terminal intermodalny w Fenyeslitke, którego budowa ruszyła w 2021 roku, to największy lądowy terminal przeładunkowy w Europie.

Z Budapesztu Marcin Furdyna (PAP)