Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Światełko w tunelu. Oto nasz subiektywny ranking najciekawszych tuneli

Ten tekst przeczytasz w mniej niż minutę
Użytkownicy mają tam do dyspozycji dwie dwupasmowe jezdnie, pod którymi biegną tory kolejowe. Stawki za przejazd samochodem są zaporowe: 46 euro za jednorazówkę albo 33 euro przy zakupie 10-przejazdowego karnetu. Znacznie taniej wychodzi przejazd pociągiem, zwłaszcza z biletem okresowym. Od 2000 r., kiedy most został otwarty, Szwedzi codziennie jeżdżą tędy do pracy, bo stawki w Kopenhadze są korzystniejsze niż w Malmo. Z kolei Duńczycy dojeżdżają mostem-tunelem do swoich domów w szwedzkiej Skanii, bo w Danii ceny nieruchomości są wyższe niż w Szwecji. Most-tunel walnie przyczynił się do wzrostu gospodarczego w rejonie Sund, gdzie wytwarza się łącznie 20 proc. PKB Szwecji i Danii. Budowa przepraw została sfinansowana przez spółkę celowa powołaną przez rządy Danii i Szwecji. Łączny koszt - ponad 20 mld zł. Ta kwota zwróci się nie wcześniej niż w 2035 r. Zdj. Most Oeresund, autor: Dpol, licencja Creative Commons Atıf-Benzer Paylaşım 3.0 Uluslararas
Użytkownicy mają tam do dyspozycji dwie dwupasmowe jezdnie, pod którymi biegną tory kolejowe. Stawki za przejazd samochodem są zaporowe: 46 euro za jednorazówkę albo 33 euro przy zakupie 10-przejazdowego karnetu. Znacznie taniej wychodzi przejazd pociągiem, zwłaszcza z biletem okresowym. Od 2000 r., kiedy most został otwarty, Szwedzi codziennie jeżdżą tędy do pracy, bo stawki w Kopenhadze są korzystniejsze niż w Malmo. Z kolei Duńczycy dojeżdżają mostem-tunelem do swoich domów w szwedzkiej Skanii, bo w Danii ceny nieruchomości są wyższe niż w Szwecji. Most-tunel walnie przyczynił się do wzrostu gospodarczego w rejonie Sund, gdzie wytwarza się łącznie 20 proc. PKB Szwecji i Danii. Budowa przepraw została sfinansowana przez spółkę celowa powołaną przez rządy Danii i Szwecji. Łączny koszt - ponad 20 mld zł. Ta kwota zwróci się nie wcześniej niż w 2035 r. Zdj. Most Oeresund, autor: Dpol, licencja Creative Commons Atıf-Benzer Paylaşım 3.0 Uluslararas / Wikimedia Commons
W ciągu najbliższych lat uwagę mediów przykuje budowa superdrogich tuneli, np. na obwodnicy S2 pod warszawskim Ursynowem (to będzie łącznik z autostradą A2) i na górskim odcinku S7 z Lubienia do Rabki na Podhalu. Na świecie powstały jednak nietypowe konstrukcje, przy których nasze tunele są do bólu zwyczajne.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów .
    Reklama

    Zobacz więcej