Pierwsze polskie F-35 już bazie Ebbing

W poniedziałek, 23 grudnia 2024 roku do Ebbing Air National Guard w Fort Smith w stanie Arkansas przybyły dwa pierwsze polskie samoloty 5. generacji F-35. Maszyny pojawiły się na miejscu w godzinach porannych czasu lokalnego. Są to prawdopodobnie samoloty o numerach 3501 oraz 3502, czyli dwa pierwsze oblatane F-35 dla Polski.

ikona lupy />
W powietrzu znalazły się już trzy samoloty F-35 wyprodukowane dla Polski. Samoloty powstają w zakładach Lockheed Martin w Fort Worth. / X.com / Victoria Fontana (@LensOfMae na platformie X)

Jest to następny kamień milowy w polskim programie F-35. W sierpniu 2024 roku miał miejsce roll-out pierwszego polskiego samolotu F-35 (o numerze fabrycznym AZ-01), który opuścił zakład montażowy Lokcheed Martin w Fort Worth w Teksasie. W grudniu swoje pierwsze loty testowe zaliczyły już trzy polskie maszyny.

Zanim F-35 zostanie przygotowany do prezentacji w celu formalnej akceptacji przez Defense Contract Management Agency (DCMA), zwyczajowo odbywają się dwa loty odbiorcze przeprowadzone przez Lockheed Martin i dwa loty odbiorcze przeprowadzone przez przedstawicieli rządu USA.

Już niebawem rozpocznie się szkolenie polskich pilotów F-35

W Stanach Zjednoczonych przebywają obecnie dwaj pierwsi polscy piloci F-35. W bazie Ebbing Air National Guard przejdą oni zaawansowane szkolenie. W Stanach Zjednoczonych na razie jest dwóch polskich pilotów, którzy jako pierwsi zasiądą za sterami F-35. W rozmowie z Interią GeekWeek jeden z nich opowiedział jak "od kuchni" wygląda szkolenie na F-35 i co dla pilota liczy się w nich najbardziej.

Oni będą też pierwszymi polskimi pilotami-instruktorami. Przechodzą obecnie zaawansowane szkolenie na symulatorach. To bardzo ważne, ponieważ nie ma dwuosobowych samolotów F-35, gdzie instruktor mógłby czuwać nad bezpieczeństwem szkolonego. Właśnie dlatego już na etapie symulatorów trzeba nabyć umiejętności potrzebne do samodzielnego lotu.

ikona lupy />
Symulatory pełnią kluczową rolę w szkoleniu pilotów F-35, ponieważ są to maszyny jednoosobowe i loty szkolne z instruktorem nie są możliwe. Docelowo piloci F-35 połowę szkolenia mają spędzać w symulatorach. Pozwoli to zmniejszyć koszty i zużycie maszyn. / Luftforsvaret / Ole Andreas Vekve / Forsvaret

Jak zdradził jeden z dwóch pierwszych pilotów w rozmowie z serwisem Interia.pl, szkolenie jest bardzo intensywne. Mimo że przechodzą oni z samolotów F-16, które są pod wieloma względami bardzo podobne do F-35, to ogrom wiedzy, który muszą przyswoić, jest imponujący. Dzień szkoleniowy ma trwać zazwyczaj od 8 do 11 godzin. Za kokpit prawdziwego samolotu F-35 wejść mają już w styczniu 2025 roku.

Polska kupuje samoloty F-35

31 stycznia 2020 roku Polska zamówiła 32 samoloty F-35A w standardzie Block 4 TR3. Koszt dwóch eskadr tych zaawansowanych maszyn to 4,6 mld dol., z czego na same samoloty wydamy 2,8 mld dol., a pozostałe 1,8 mld dol. to m.in. opłaty administracyjne, pakiet logistyczny, wyposażenie baz lotniczych, Zintegrowane Centrum Szkoleniowe z 8 symulatorami misji (Full Mission Simulator) czy przeszkolenie 24 pilotów i 90 osób personelu naziemnego.

W Polsce samoloty pojawią się w 2026 roku. Ich domem zostaną dwie bazy lotnicze - 21. Baza Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie oraz 32. Baza Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Z uwagi na specyfikę szkolenia, część samolotów będzie stale przebywać w USA, gdzie nasi piloci będą wykonywać najbardziej zaawansowane misje szkoleniowe.

ikona lupy />
18 czerwca Lockheed Martin poinformował, że zakończono montaż tylnego statecznika poziomego samolotu o numerze AZ-01, czyli pierwszego polskiego F-35A produkowanego w Fort Worth w Teksasie / Lockheed Martin

Zakup samolotów to jedynie początek wydatków. Każdego roku utrzymanie 32 maszyn ma kosztować nas ok. miliarda złotych rocznie (1,2 mld dol. na 5 lat). Samoloty mają zostać w służbie przez 30 lat, więc łatwo policzyć, że mowa o kilkudziesięciu miliardach złotych. Jedna tylko godzina lotu F-35 to koszt ok. 30 tys. dol.

Samoloty dostaną zaawansowane wyposażenie. Chodzi o pociski powietrze-powietrze (takich jak AIM-9x Sidewinder Block II oraz AIM-120C-8 AMRAAM), pociski manewrujące dalekiego zasięgu (AGM-158B-2 JASSM-ER) czy przeciwradarowe (AGM-88G AARGM-ER).

ikona lupy />
Northrop Grumman

Co jednak istotne, F-35 nie musi posiadać broni, aby być dla nas bardzo użytecznym. Szereg nowoczesnych czujników, radarów i systemów optoelektronicznych pozwala na zbieranie i przetwarzanie niezwykle istotnych danych. Sama obecność myśliwca w powietrzu stanowić będzie dla Sił Powietrznych dużą wartość dodaną.

Program F-35

W ramach programu F-35 powstały trzy osobne maszyny. F-35A, to najpopularniejszy wariant myśliwca 5. generacji. Dedykowany jest dla Sił Powietrznych i jego celem jest zastąpienie samolotów F-16, które stały się w ostatnich dekadach podstawowym myśliwcem NATO.

Maszyna w wersji B posiada zdolność to pionowego startu i lądowania. To niezwykle przydatna cecha na okrętach lotniskowych. Samolot zastąpi służące na lotniskowcach F/A-18E/F Super Hornet, a także brytyjskie pionowzloty Harrier. Myśliwce mogą operować z pokładu lotniskowców oraz śmigłowcowców.

ikona lupy />
F-35B lądujący na amerykańskim okręcie desantowym USS America (LHA-6). / U.S. Indo-Pacific Command

Z kolei wersja C, została stworzona z myślą o dużych lotniskowcach z katapultami startowymi. Takie okręty posiada tylko kilka państw świata (Francja, USA, Chiny) i dlatego liczba klientów na nie jest bardzo ograniczona. Póki co zakupiły je jedynie Stany Zjednoczone i niewiele wskazuje na to, aby coś miało się zmienić.

ikona lupy />
Bezzałogowy tankowiec powietrzny MQ-25 Stingray w czasie podawania paliwa samolotowi F-35C. / U.S. Navy

Program F-35 to największy amerykański projekt tego typu. Sami Amerykanie chcą posiadać ponad 2 tys. samolotów tego typu. F-35 w zależności od wersji waży od 13,1 do 15,7 tony. Maszyna może wziąć na pokład d 6100 do 9000 ton paliwa. Zasięg samolotu wynosi 1700-2200 km. Dzięki wewnętrznym komorom na uzbrojenie, a także specjalnym kształtom, materiałom i powłokom, samolot jest trudnowykrywalny. To niezwykle ważna cecha w wysoce nasyconym obroną przeciwlotniczą środowisku.