O sprawie donosi agencja Bloomberg.

Sygnały elektromagnetyczne wąskiego pasma, które zostały wychwycone przez Sky Eye, największy radioteleskop na świecie, różnią się od tych odbieranych wcześniej, a zespół naukowców poddaje je dalszym analizom – można przeczytać w raporcie, który powołuje się na Zhanga Tonjie, głównego badacza z zespołu ds. poszukiwań cywilizacji pozaziemskich, założonego przez Beijing Normal University, Narodowe Obserwatorium Astronomiczne Chińskiej Akademii Nauk oraz Uniwersytet Berkeley w Kalifornii.

Dlaczego skasowano raport?

Nie wiadomo, dlaczego raport o potencjalnych sygnałach od obcych cywilizacji usunięto ze stron „Science and Technology Daily”, która jest oficjalną gazetą chińskiego resortu nauki i technologii. Mimo to informacja ta zaczęła rozchodzić się w sieci społecznościowej Weibo oraz została podana dalej przez inne media, w tym chińskie media państwowe.

Inne podejrzane sygnały

W grudniu 2020 roku teleskop Sky Eye o średnicy 500 metrów, znajdujący się w południowo-zachodniej prowincji Kuejczou, oficjalnie rozpoczął poszukiwania życia pozaziemskiego. Jak dotąd pracujący tam zespół badaczy wykrył dwa podejrzane sygnały w 2020 roku podczas przetwarzania danych z 2019 roku. Później – w 2022 roku – wykryto kolejne podejrzane sygnały przy okazji obserwacji danych związanych z egzoplanetami – uważa Zhang Tonjie, na którego słowa powołują się autorzy usuniętego raportu.

Teleskop Sky Eye jest niezwykle wrażliwy na odbiór sygnałów radiowych wąskiego pasma i odgrywa kluczową rolę w poszukiwaniu obcych cywilizacji – miał powiedzieć Zhang Tonjie. Badacz dodał, że podejrzane sygnały mogą być także zakłóceniami radiowymi i dlatego wymagają dalszych badań.

Agencja Bloomberg próbowała skontaktować się z „Science and Technology Daily”, ale bezskutecznie.