Według ostatnich danych sprzedaż detaliczna w Chinach wzrosła w marcu o 10,6 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem. Najszybsze od półtora roku tempo wzrostu potwierdza, że po zniesieniu pod koniec 2022 r. restrykcji związanych z pandemią koronawirusa Chińczycy zaczynają kupować coraz więcej. Te dane przyjęły z ulgą przede wszystkim koncerny samochodowe, dla których Chiny stały się w ostatnich latach najważniejszym rynkiem, często decydującym o wzroście sprzedaży na poziomie całej firmy.

Tak jest w przypadku Mercedesa. Z ok. 2 mln pojazdów sprzedanych w 2022 r. na Chiny przypadły 754 tys. Związki niemieckiego producenta samochodów z Chinami są szczególnie silne, bo większość sprzedanych w Chinach samochodów Mercedes wyprodukował na miejscu. Ale choć w Chinach koncern sprzedaje ponad dwa razy więcej aut niż w USA, to jednak pod względem wartości sprzedaży Stany Zjednoczone są najważniejszym rynkiem. Wpływ na te proporcje miała pandemia koronawirusa i związane z nią restrykcje, które zahamowały wzrost sprzedaży na rynku chińskim. Niektórych rodzajów swoich pojazdów – np. vanów – Mercedes sprzedał w 2022 r. mniej niż rok wcześniej. W I kw. 2023 r. sprzedaż Mercedesa w Chinach rosła już w takim samym tempie jak wyniki koncernu na całym świecie.

Treść całego artykułu można przeczytać w czwartkowym wydaniu Dziennika Gazety Prawnej oraz w eDGP.