Jak powiedział podczas uroczystości w Stalowej Woli minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, oddana w sobotę inwestycja "wypełnia nadzieję mieszkańców Niska Stalowej Woli ostatnich kilku pokoleń".

"Dzisiaj stwierdzamy - rząd Prawa i Sprawiedliwości, Zjednoczonej Prawicy inwestuje wszędzie tam, gdzie obywatele tego oczekują, a nie tylko tam, gdzie rządzący uznają za stosowne. Realizujemy inwestycje w każdym regionie naszego kraju, czy to w zachodniopomorskim czy na Podlasiu, na Lubelszczyźnie, na Podkarpaciu czy na Dolnym Śląsku - realizujemy te inwestycje, które czynią Polskie drogi bezpiecznymi" – podkreślił minister.

Adamczyk nawiązał również do przedstawionego w sobotę Nowego Ładu. Jego zdaniem zaprezentowany plan daje szansę milionom Polaków i Rzeczypospolitej na rozwój w najbliższych latach. "Dzisiaj mamy zagwarantowany rozwój w wielu segmentach naszej aktywności, zdrowie, polityka społeczna, gospodarka, finanse, także infrastruktura, także i drogi" – zaznaczył minister.

W ocenie szefa resortu infrastruktury oddanie obwodnicy Stalowej Woli i Niska w terminie byłoby niemożliwe, gdyby nie decyzja premiera Mateusza Morawieckiego, że "koronawirus nie wstrzymuje polskich budów i przedsiębiorstw, które produkują na rzecz budownictwa".

Reklama

Adamczyk zapowiedział również, że w regionie kolejną ważną inwestycją będzie budowa drogi S74.

Obecna w Stalowej Woli wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, zwróciła uwagę, że inwestycja została dofinansowana za środków unijnych w kwocie ponad 194 mln zł z programu Infrastruktura i Środowisko.

"Tylko do tej pory w ramach tego programu sfinansowaliśmy budowę ponad 1,2 tys. km dróg. Również z tych 770 mld zł, które wynegocjował premier Morawiecki, będziemy realizować inwestycje, które związane będą z poprawą życia mieszkańców" – powiedziała.

Obwodnica Stalowej Woli i Niska realizowana była w systemie +projektuj i buduj+. Oznacza to, że wykonawca - konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construccion (partner) opracował dokumentację projektową, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie wybudował trasę.

Projekt budowy obwodnicy kosztował niemal 300 mln zł, a sam koszt budowy trasy (wartość podpisanego z konsorcjum kontraktu) to 223 mln zł.

Trasa obwodnicy poprowadzono po północno-wschodniej stronie Stalowej Woli i Niska. Jej początek zlokalizowany jest w Stalowej Woli na skrzyżowaniu Trasy Podskarpowej z ul. Chopina. Na dalszym odcinku obwodnica kieruje się na południowy wschód, przekraczając tereny elektrowni Stalowa Wola, rzekę Barcówka, linię kolejową nr 66 Zwierzyniec Towarowy - Stalowa Wola Południe oraz krzyżuje się z istniejącą droga krajowa nr 19. Koniec trasy zlokalizowany jest na rondzie wchodzącym w skład węzła Rudnik nad Sanem, który powstaje w ramach budowanej drogi ekspresowej S19.

W ramach inwestycji wybudowano również m.in. most z funkcją dolnego przejścia dla zwierząt, dwie estakady, wiadukt nad torami, trzy wiadukty drogowe, przejście dla pieszych pod korpusem drogi oraz trzy dolne przejścia dla zwierząt.

Obwodnica jest częścią drogi krajowej nr 77. Dotychczas DK77 przebiegała przez centrum Stalowej Woli oraz gminy Nisko i Pysznica.

Obwodnica Stalowej Woli i Niska jest jedną z dziesięciu obwodnic realizowanych obecnie na Podkarpaciu.