Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może ruszyć z pracami przygotowawczymi dla pozostałej, północno-wschodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak, podpisał Program Inwestycji, który zapewnia finansowanie, co oznacza, że GDDKiA może rozpocząć przygotowanie dokumentów do ogłoszenia przetargu.

Szerokie konsultacje społeczne

Przed ogłoszeniem postępowania na prace przygotowawcze GDDKiA planuje zebrać wstępne stanowiska przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego z obszaru objętego pracami projektowymi. Zebrane informacje zostaną poddane analizie i w miarę możliwości zostaną uwzględnione w założeniach do przetargu.

Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie postępowanie na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), które ma wskazać przebieg trasy, najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym.

Nowa trasa ma połączyć się z przygotowywaną zachodnią częścią OAW i od wschodu ominie Warszawę. Punktem początkowym i końcowym tej części OAW będzie S7 na północ i południe od stolicy. Ogłoszenie przetargu na prace przygotowawcze planowane jest jeszcze w tym roku.

ikona lupy />
Północno-wschodnia części Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej / GDDKiA

Cztery warianty przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

Inwestor podkreślić, że nadal trwają prace projektowe związane z opracowywaniem wszystkich czterech wariantów przebiegu OAW, z których trzy są poprowadzone po nowym śladzie. Czwarty wariant przewiduje jak największe wykorzystanie istniejącej drogi krajowej nr 50. Wszystkie warianty OAW projektowane są w jednakowym stopniu szczegółowości.

„W związku z dużym zainteresowaniem społecznym dotyczącym szczegółów projektu OAW i otrzymaniem wielu wniosków oraz opinii, gdzie jedną z propozycji jest poprowadzenie trasy po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50, zleciliśmy biurom projektowym przeprowadzenie takiej analizy” – podaje GDDKiA.

„Po otrzymaniu wnioskowanych informacji projektant uszczegółowi rozwiązania, celem przygotowania jednolitych, dla wszystkich czterech wariantów, materiałów do opiniowania przez samorządy, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe oraz społeczeństwo w ramach akcji informacyjnej” – dodaje GDDKiA

Obecnie GDDKiA przewiduje, że termin opiniowania to II połowa 2025 r. Wtedy inwestor będzie oczekiwać na stanowiska i opinie samorządów, organizacji i instytucji. W tym czasie organizowane będą spotkania ze społeczeństwem w każdej gminie, przez którą przebiegają warianty, celem zapoznania z rozwiązaniami i zebrania opinii każdego zainteresowanego.

W przyszłym roku wnioski wniosek o wydanie decyzji środowiskowej

Po zakończeniu wszystkich konsultacji i przeanalizowaniu opinii i postulatów, zostanie wykonana analiza, na podstawie której zostanie dokonany wybór najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi, który później zostanie wskazany przez inwestora jako wariant preferowany we wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji drogowej. Wniosek do RDOŚ w Warszawie GDDKiA planuje złożyć w II połowie 2026 r.

Dwa fragmenty zachodniej części OAW

GDDKiA kontynuuje też prace związane z wariantowym poprowadzeniem dwóch fragmentów zachodniej części OAW. Jak podaje inwestor prace te obejmują opracowanie STEŚ dla odcinka od drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy, przez połączenie z planowaną drogą ekspresową S10 w rejonie Nacpolska i dalej do autostrady A2 i drogi ekspresowej S8, a następnie do drogi ekspresowej S7 na południe od Warszawy.