Budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy od wielu lat idzie jak po grudzie. Aby przeciąć toczące się liczne odwołania w sądach, GDDKiA postanowiła wycofać wnioski o wydanie decyzji środowiskowych złożone w 2015 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku i rozpocząć prace od nowa. W ocenie inwestora ten krok daje większe szanse na dokończenie inwestycji, tak długo oczekiwanej przez mieszkańców Warszawy .

Równocześnie z wycofaniem wniosków GDDKiA zapowiedziała przygotowanie przetargu na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.

ikona lupy />
Wschodnia Obwodnica Warszawy mapa / GDDKiA

Wkrótce przetarg

Przetarg na wybór biura projektowego, które na wykona Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, GDDKiA planuje ogłosić w II kwartale 2025 roku.

Nowe biuro projektowe będzie miało za zadanie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, z naciskiem na rozwiązania tunelowe. Jak podaje inwestor konsekwencją prac ma być wskazanie przebiegu trasy, najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym.

„Zaczynamy proces inwestycyjny całkowicie od nowa” - rynekinfrastruktury.pl cytuje wypowiedź Tomasza Kwiecińskiego, radcy GDDKiA, który dodał też, że inwestor postara się spełnić oczekiwania lokalnego społeczeństwa i od razu zakłada, że będą rozwiązania tunelowe.

GDDKiA wsłucha się w głos mieszkańców

Wschodnia Obwodnica Warszawy podzielona jest na dwa odcinki. W sprawie pierwszego z nich (od Ząbek do Warszawy Wschód) postępowanie formalnie zostało umorzone. GDDKiA oczekuje, że w najbliższym czasie podobna decyzja zapadnie też w przypadku drugiego odcina (Drewnica – Ząbki).

Jaki będzie przebieg nowej trasy? To nie jest jeszcze do końca wiadome. „Jakby nie patrzeć, ten proces inwestycyjny trwa już od kilkunastu lat" – zauważa przedstawiciel inwestora, dodając, że GDDKiA nie zamykamy się też na zupełnie nowe rozwiązania, zarówno pod względem technicznym, jak i zmian dotyczących samego przebiegu trasy. Jednak zaznaczył, że w przypadku zmian trasy inwestor jest ograniczony punktami węzłowymi.

„Na pewno też będzie miało szansę wypowiedzieć się na ten temat społeczeństwo” – stwierdza przedstawiciel GDDKiA, dodając, że inwestor będzie prowadzać otwarte spotkania dla mieszkańców, gdzie każdy będzie mógł się zapoznać z dokumentacją i ewentualnie przedstawić swoje stanowisko.

Tunel pod Wesołą?

Piętą achillesową inwestycji jest 14 kilometrowy odcinek wschodniej obwodnicy Warszawy, które ma przebiegać przez Wesołą. Kluczowym elementem nowych planów jest uwzględnienie wariantu tunelowego, na który od lat nalegali mieszkańcy Wesołej i okolicznych dzielnic, co ma zminimalizować negatywny wpływ inwestycji na środowisko oraz komfort życia mieszkańców.

Jednak na obecnym etapie prac nie jest znana dokładna lokalizacja tunelu. GDDKiA ogłosiła jedynie, że rozwiązanie tunelowe zostanie uwzględnione w nowym Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ), które ma przeanalizować różne warianty trasy. Nie wskazano, który z wariantów trasy zostanie ostatecznie wybrany. Ostateczna decyzja o przebiegu obwodnicy i dokładnym miejscu budowy tunelu zapadnie dopiero po zakończeniu analiz oraz konsultacji społecznych.

ikona lupy />
Wschodnia Obwodnica Warszawy - pierwotne dwa warianty przebiegu trasy przez Wesołą / GDDKiA / Fot. GDDKiA

Kiedy nowy projekt będzie gotowy?

"Zakładam, że po półtora roku od podpisania umowy powinniśmy mieć już dokumentację, z którą moglibyśmy wyjść na zewnątrz i zaprezentować, żeby zebrać ewentualne uwagi, a następnie wystąpić z wnioskiem o decyzję środowiskową – czytamy na portalu rynekinfrastruktury.pl wypowiedź Tomasza Kwiecińskiego.

Źródło: GDDKiA, rynekinfrastruktury.pl