Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że w połowie sierpnia, po zakończeniu procedury odbiorowej, do ruch zostanie udostępniony 10-kilometrowy fragment S1 od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze wraz z 600-metrowym odcinkiem DK44.

Do ruchu zostanie oddany także kolejny odcinek obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44. Łącznie od węzła Oświęcim na S1 do ronda na ul. Wojewódzkiej w Pławach udostępniony będzie odcinek 4,1 km nowej drogi.

ikona lupy />
W sierpniu br., po zakończeniu procedury odbiorowej, udostępnimy do ruchu odcinek S1 od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze wraz z fragmentem obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44 / GDDKiA

To powstało na S1

Na odcinku S1 Oświęcim – Dankowice powstały trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze.

W ramach budowy 16 km jezdni głównej powstało 18 obiektów inżynierskich, w tym pięć obiektów mostowych (w tym jeden o długości 224 m), siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, oraz estakada, która na jezdni w stronę Bielska-Białej o długości ponad 480 m, a na jezdni w kierunku Mysłowic jest o niecałe 20 m krótsza..

Ponadto na trasie powstały: kładka dla pieszych, dwa zespolone, dolne przejścia dla dużych oraz średnich zwierząt oraz siedem przejść dla płazów, sześć przepustów drogowych o funkcji przejść dla zwierząt, a także 17 zbiorników retencyjnych.

ikona lupy />
Górne przejście dla dużych zwierząt budowane w ramach drogi S1 Oświęcim - Dankowice / GDDKiA / Krzysztof Pączkowski

Parametry drogi S1

Droga ekspresowa S1 to droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,75 m każdy oraz pasem awaryjnym o szerokości po 2,5 m w każdym kierunku. Pomiędzy jezdniami znajduje pas rozdzielający o szerokości na 12 m, który stanowi rezerwę dla przeszłej rozbudowy trasy o trzeci pas ruchu w każdym kierunku. Przewidywana nośność nawierzchni jezdni to 11,5 tony na oś.

ikona lupy />
Droga ekspresowa S1 - węzeł Wola, widok w kierunku Mysłowic / GDDKiA / Krzysztof Pączkowski

Co teraz czeka kierowców?

Mimo, że nowy odcinek ma nośność 11,5 tony na oś, to do czasu ukończenia budowy sąsiednich odcinków S1, tj. Oświęcim – Bieruń i Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów oraz ostatniej części obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44 – nowo oddana trasa będzie tymczasowo dostępna wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Powodem ograniczenia jest organizacji ruchu na DK44 w Oświęcimiu, gdzie trwają remonty dróg lokalnych.

Kiedy kolejne odcinki będą dostępne?

Realizację brakującej części drogi ekspresowej od Mysłowic do Bielska-Białej, o łącznej długości blisko 40 km, podzielona została na cztery odcinki. Wartość umów na wykonanie tej trasy to niemalże 2,3 mld zł. Odcinki S1 połączone będą z nowym przebiegiem DK44 na wysokości Bierunia i Oświęcimia, który przejmie ruch tranzytowy przechodzący dziś przez te miasta.

W drugiej połowie sierpnia do użytku ma być oddane 10 z blisko 16 km odcinka Oświęcim – Dankowice, od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze. Pozostała część zostanie oddana do użytku pod koniec bieżącego roku wraz z dwoma sąsiednimi odcinkami. Pierwszy to Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączenie z funkcjonującą S1 w kierunku granicy ze Słowacją.

Drugi odcinek to Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Ten fragment trasy GDDKiA planuje udostępnić do ruchu na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44. Inwestor planuje, że całkowite zakończenie prac na tym fragmencie trasy nastąpi w III kwartale 2026 r. W połowie 2027 r. planowane jest zakończenie prac na ostatnim z czterech odcinków S1, tj. Mysłowice – Bieruń. Wtedy dostępna będzie już cała S1 od Mysłowic do Bielska-Białej.

Źródło: GDDKiA