Wagony opracowane we współpracy z H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) oraz szwedzkim Kiruna Wagon mają być w całości produkowane w H.Cegielski-Poznań (HCP).

"Zdiagnozowaliśmy potrzebę rynkową na tego typu wagony. Wiedzieliśmy, że w Cegielskim mamy zdolności zarówno intelektualne, jak i wytwórcze pozwalające na uruchomienie produkcji tego typu wagonów. Uzyskaliśmy wsparcie wielkopolskich partnerów, szczególnie FPS. Ostatecznie, w wyniku trwających ponad rok negocjacji, uzyskaliśmy prawa licencyjne do produkcji specjalistycznych wagonów towarowych na bazie transferu technologii od naszego szwedzkiego partnera" – powiedział prezes zarządu HCP Rafał Kreduszyński.

Spółka podała, że największą zaletą wagonów towarowych, które mogą być produkowane w HCP, jest to, że są konstrukcyjnie lżejsze od rozwiązań dostępnych na rynku i gwarantują wyższą ładowność.

"Wagony są niezwykle wytrzymałe, co ma przełożenie na koszty i czas serwisu. Ostatnią kwestią jest skuteczność w zakresie czasu obsługi wagonu: jest szybki w rozładunku i załadunku oraz nie ma potrzeby jego czyszczenia. Z tym mają problem konkurencyjne rozwiązania - trzeba umieścić kogoś wewnątrz wagonu, aby możliwe było wyczyszczenie skrzyni załadunkowej" – poinformował dyrektor zarządzający Kiruna Wagon Fredrik Kangas.

Reklama

Spółka HCP podała, że wdrożenie produktu będzie się wiązało z produkcją seryjną opracowanego przez FPS wózka wagonowego. Jakub Banaszak z zarządu FPS powiedział, że istniejące na rynku rozwiązania mają 30-40 lat; zapewnił, że nowe rozwiązanie będzie "ogromnym skokiem technologicznym".

"Opracowany przez nas wózek gwarantuje same oszczędności po stronie użytkownika: niższe koszty utrzymania ruchu tego wózka oraz możliwość przewiezienia większej ilości towarów w tym samym wagonie. Wprowadzenie nowego wózka jest bardzo utrudnione, jeżeli nie wprowadza się go razem z wagonem, więc z naszego punktu widzenia współpraca przy tym projekcie ma wiele zalet" – powiedział.

HCP nie informuje, kiedy miałaby ruszyć produkcja nowych wagonów. Cytowany w komunikacie prasowym Mateusz Berger z zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu wyraził nadzieję, że klienci dostrzegą potencjał tego przedsięwzięcia i niebawem pierwsze wagony z Poznania trafią do regularnego użytku.