Lot testowy z rosyjskim sercem

Przypomnijmy, że pierwszy egzemplarz Superjeta 100 z silnikami RD-8 odbył testowy lot 17 marca 2025 roku, unosząc się na wysokość 3000 metrów z prędkością 500 km/h. Całość trwała około 40 minut i zakończyła się sukcesem — samolot wykazał się dobrą stabilnością i sterownością.

Wcześniej samoloty tego typu korzystały z francusko-rosyjskich silników SaM146, jednak ich produkcja została wstrzymana po 2022 roku w wyniku sankcji. Nowe silniki PD-8 są odpowiedzią Rosji na potrzebę technologicznej niezależności.

Samolot bez importu: nowe podzespoły i nowe nadzieje

Od tego czasu Superjet SJ-100 przeszedł dalszy kompleksowy proces uniezależnienia się od zachodnich komponentów – zastąpiono ponad 40 zagranicznych systemów rosyjskimi. Latająca dziś maszyna o numerze 97003 to już trzeci prototyp w nowej konfiguracji. Symbolicznie ozdobiono ją logotypem z okazji 80-lecia zwycięstwa w II wojnie światowej.

ikona lupy />
Superjet SJ-100 / Telegram / Rostech

Zmodernizowany Superjet może zabrać na pokład do 100 pasażerów i jest wykorzystywany głównie w przewozach regionalnych. Zasięg wynosi około 4500 km, a cena jest znacznie niższa niż w przypadku konkurencyjnych modeli takich jak Airbus A220.

Wyścig z czasem: certyfikacja silników i produkcja seryjna

Choć pierwszy lot trzeciego prototypu to ogromny krok naprzód, prawdziwe wyzwanie dopiero przed rosyjskim przemysłem. Trwa proces certyfikacji silników PD-8, który według planów ma zakończyć się jesienią 2025 roku. Do prób włączone zostaną kolejne egzemplarze SJ-100, aby przyspieszyć cały proces.

Jednak modernizacja nie ogranicza się tylko do silników — wymieniane są również inne systemy pokładowe. Eksperci zaznaczają, że przyszłość programu zależy od tego, czy uda się zapewnić ciągłość i stabilność produkcji seryjnej.

Prawie kilometr na minutę. Tak testują nowe silniki

Podczas marcowych testów, nowe silniki PD-8 napędzające „Superjeta” pozwoliły maszynie osiągnąć imponującą prędkość — niemal 965 km/h na wysokości 11 300 metrów. Podczas ostatnich testów samolot spędził w powietrzu ponad 3 godziny, symulując różne warunki lotu – od startu, przez wznoszenie, aż po stabilny lot na wysokości przelotowej.

Testy odbywały się na różnych pułapach – od 3 do ponad 11 tysięcy metrów. Sprawdzano nie tylko wydajność przy maksymalnych osiągach, ale również zużycie paliwa w spokojnych warunkach. Inżynierowie zgodnie przyznali – silniki pracują stabilnie, niezależnie od wysokości i prędkości.

Własne skrzydła w czasach globalnych turbulencji

W obliczu ograniczonego dostępu do samolotów takich jak Boeing i Airbus, rozwój własnej konstrukcji stał się dla Rosji koniecznością. Superjet SJ-100 ma być filarem rosyjskiej niezależności w lotnictwie cywilnym. Choć przed producentem jeszcze długa droga, pierwsze sukcesy pokazują, że kierunek jest jasno obrany. Od marca 2025 roku trwają intensywne testy nowej konfiguracji. Od tego czasu samolot spędził już 11 godzin w powietrzu. Choć to dopiero początek programu SSJ-NEW, jego tempo pokazuje, że Moskwa traktuje projekt bardzo poważnie.