Stale wzrastające natężenie ruchu drogowego oraz zwiększająca się liczba remontowanych i przebudowywanych odcinków dróg krajowych rzutuje bezpośrednio na bezpieczeństwo podróżowania. Statystyki wyraźnie pokazały, że polskie drogi krajowe (łącznie 18 tys. km), zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) są coraz bardziej bezpieczne. W porównaniu z rokiem 2007, w 2008 r. liczba ofiar wypadków drogowych spadła radykalnie, bo prawie o 30 proc. W I półroczu 2009 roku na drogach krajowych zginęły 273 osoby mniej (w roku 2008 zginęło 919, w 2007–947 osób). GDDKiA stara się walczyć z tymi ponurymi statystyki, realizując program Drogi zaufania. Powstał on, by chronić życie i zdrowie użytkowników dróg krajowych. Jego celem jest zmniejszenie do 2013 r. liczby śmiertelnych ofiar wypadków na drogach krajowych o 75 proc. To pierwszy kompleksowy program poprawy bezpieczeństwa drogowego w Polsce. Składa się przede wszystkim z prac inżynieryjnych, które mają poprawić bezpieczeństwo kierowców, pieszych i rowerzystów.

Remonty i kontrola ruchu

W wielu miejscach wymieniana jest nawierzchnia, remontowane są zatoki autobusowe, układane są chodniki, powstają ścieżki rowerowe, montowana jest sygnalizacja świetlna. GDDKiA buduje kładki dla przechodniów, bariery ochronne oraz latarnie oświetlające przejścia dla pieszych. W najniebezpieczniejszych miejscach dopuszczalna prędkość ograniczana jest do 50 km/h, a do tego wzdłuż dróg krajowych instalowane są oznakowane fotoradary. W ramach „Dróg zaufania” prowadzone są też działanie edukacyjne, których celem jest zmiana niebezpiecznych zachowań w ruchu drogowym.
Poza tym na obszarze całego kraju skontrolowano oznakowania pionowe, szczególnie ograniczenia prędkości, oznakowania kierunkowe, oznakowania poziome i sygnalizacje świetlne pod kątem ich wpływu na efektywność i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zweryfikowano również prawidłowość zastosowanych czasowych organizacji ruchu, w tym dopasowanie długości zajętych odcinków dróg do zakresu realizowanych robót w celu redukcji, często nieuzasadnionego wydłużenia czasu podróży. W ramach tzw. „walki z absurdami drogowymi” kontroli projektów dokonano pod kątem możliwości usunięcia z nich zbytecznych, nieuzasadnionych lub zbyt restrykcyjnych ograniczeń prędkości, zbyt rozległych obszarów zabudowanych, zastosowanych sygnalizacji świetlnych stałoczasowych lub zaprogramowanych jako „all red”, ograniczających przepustowość drogi głównej. We wszystkich oddziałach GDDKiA dokonano także weryfikacji przyjętych zasad organizacji ruchu w miejscach prowadzonych robót drogowych. Skontrolowano zatwierdzone projekty czasowej organizacji ruchu, zarówno te wdrożone już w terenie jak i planowane oraz przeprowadzono lustrację funkcjonowania przyjętych rozwiązań bezpośrednio na drodze. Skontrolowano łącznie 206 odcinków dróg krajowych objętych czasową organizacją ruchu, o łącznej długości 765 kilometrów, zlokalizowanych na 63 drogach krajowych. W czasie kontroli zdiagnozowano 173 rozwiązania organizacji ruchu mogące w nieuzasadniony sposób wydłużać czas przejazdu lub ograniczać komfort albo bezpieczeństwo podróży.
Reklama

Dostęp do informacji

Wdrażanie tych wszystkich zmian nie miałoby sensu bez skutecznej informacji dla kierowców. Informacje o bieżących utrudnieniach na polskich drogach są praktycznie w zasięgu ręki każdego kierowcy. GDDKiA uruchomiła na swoich stronach internetowych (www.gddkia.gov.pl) specjalny serwis.Dane o bieżących utrudnieniach są wprowadzane za pomocą telefonów komórkowych przez drogomistrzów – pracowników terenowych GDDKiA odpowiedzialnych za poszczególne odcinki dróg krajowych i autostrad. Aplikacja działająca na standardowych telefonach komórkowych wyposażonych w GPS umożliwia szybkie wprowadzanie i aktualizację informacji o utrudnieniach takich jak czasowe roboty drogowe, wypadek, korek czy utrudnienia zimowe. Informacje przesyłane w czasie rzeczywistym przez GPRS, dzięki czemu natychmiast pojawiają się w serwisie – na mapie planowania podróży. W system wyposażono już drogomistrzów GDDKiA, którzy na bieżąco śledzą sytuację na podlegających im odcinkach dróg i aktualizują informacje o szacunkowych opóźnieniach. Projekt przewiduje rozszerzenie tej grupy w ciągu dwóch lat do 500 pracowników mobilnych, co przełoży się na jeszcze dokładniejsze dane dla kierowców.
– Rozszerzenie serwisu dla kierowców o mapę bieżących utrudnień na drogach to odpowiedź GDDKiA na potrzeby kierowców i jednocześnie wykorzystanie nowoczesnych narzędzi w zarządzaniu ruchem. Dzięki serwisowi kierowcy mają dostęp do aktualnych informacji o opóźnieniach na trasie spowodowanych przez korek, wypadek czy roboty drogowe, a tym samym możliwość wybrania przejezdnej trasy – mówi Andrzej Maciejewski, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt jest elementem programu EuroTraffic obejmującego wykorzystanie najnowszych technologii w celu usprawnienia ruchu drogowego i zapewnienia bieżącej informacji dla kierowców podczas Euro 2012.

Prędkość i alkohol

To, co budzi największy niepokój wszystkich użytkowników dróg, to wzrastająca liczba kierowców prowadzących auta pod wpływem alkoholu. W roku 2004 zatrzymano 78 tys. takich prowadzących, w 2007 roku 79,2 tys., a w 2008 roku prawie 84 tys. Zdaniem policji to właśnie jazda pod wpływem alkoholu i nadmierna prędkość są przyczyną zdecydowanej większości wypadków drogowych w Polsce. Niestety, żadne działania inżynieryjne nie będą w stanie wyeliminować zagrożenia wynikającego z jazdy pijanych kierowców. Można to osiągnąć jedynie przez zmianę świadomości kierowców i surowe egzekwowanie przepisów przez policję. Pozostaje mieć nadzieję, że z czasem zadziała rozsądek amatorów jazdy po kieliszku.
Zmiany w organizacji ruchu
W wyniku działań programu „Drogi zaufania” wprowadzono zmiany w 378 projektach, w tym:
● likwidacja znaków B-33 – 185;
● podwyższenie prędkości dopuszczalnej – 152;
● zmiana zakresu obszaru zabudowanego – 115;
● zmiany w programach sygnalizacji świetlnej – 18;
W sumie stwierdzono 121 przypadków nieprawidłowości we wdrożonych już i funkcjonujących organizacjach ruchu w miejscach robót drogowych oraz w 52 projektach czasowej organizacji ruchu jeszcze nie wprowadzonych w terenie. Uwagi dotyczyły:
● ograniczeń prędkości – 120,
● sygnalizacji świetlnej sterującej ruchem wahadłowym – 14,
● nieczytelnego oznakowania poziomego – 20,
● innych nieprawidłowości – 19.
Po przeanalizowaniu możliwości i celowości wprowadzono 101 zmian w organizacji ruchu w miejscach robót drogowych.
Efekty programu Drogi zaufania
W I półroczu 2007 r. liczba śmiertelnych ofiar wypadków na drodze krajowej nr 8 wyniosła 64. Droga ta jako pierwsza została objęta programem poprawy bezpieczeństwa ruchu Drogi zaufania, realizowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W I półroczu 2009 r. ofiar było tu 41. Daje to spadek o 36 proc. Na drogach krajowych o numerach od 1 do 9 liczba zabitych w I półroczu 2007 r. wyniosła 352, w 2008 – 348, a w 2009 roku – 224, co oznacza spadek o 37 proc. Na wszystkich drogach krajowych (18 tys. km) w 2007 roku zginęło 947 osób, w 2008 roku 919, a w 2009 roku 674 – spadek o 29 proc.
Poprawa bezpieczeństwa w roku 2008
W ramach programu bezpieczeństwa ruchu drogowego w roku 2008 zrealizowano m.in.:
● przebudowa skrzyżowań – 100 szt.,
● budowa zatok autobusowych – 98 szt.,
● budowa sygnalizacji świetlnych – 66 szt.,
● budowa chodników i ścieżek rowerowych – ok. 149 km.
● ustawienie masztów do fotoradarów – 424 szt.,
● poprawienie bezpieczeństwa związane z uspokojeniem ruchu – na 124 miejscach,
● zainstalowanie barier ochronnych – na ponad 163 km,
● budowa przejść dla pieszych z oświetleniem – 183 szt.,
● budowa kładek dla pieszych – 1 szt.
Działania na rzecz bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów
W roku 2008 zbudowano łącznie ok. 140 km chodników i ścieżek rowerowych – koszt ok. 35 mln zł.
Na rok 2009 zaplanowano budowę łącznie ok. 24 km chodników i ścieżek rowerowych – koszt ok. 6 mln zł.
ikona lupy />
Fot. Łukasz Jóźwiak/GDDKiA / DGP
ikona lupy />
Remonty prowadzone w 2009 roku w ramach programu „Drogi zaufania” / DGP