Na straży domowego budżetu

Jak wynika z raportu „Portret finansowy Polki 2013” opracowanego przez Deutsche Bank PBC, pieniądze w oczach kobiet to sposób na zapewnienie bezpieczeństwa sobie i rodzinie, a nie cel sam w sobie. Polki nie ufają swojej znajomości mechanizmów produktów bankowych i są dość bierne finansowo.

Badanie zwyczajów finansowych kobiet pokazuje, że faktyczny poziom ubankowienia w Polsce jest silniej powiązany ze statusem materialnym niż płcią. 93 proc. Polek żyjących w rodzinach, w których stały dochód osiąga co najmniej jedna osoba, deklaruje korzystanie z konta bankowego. To większy odsetek niż średnia dla całej populacji – zgodnie z danymi NBP, konto w banku posiada niecałe 80 proc. wszystkich dorosłych Polaków.

Wśród kobiet dysponujących stałymi dochodami, 52 proc. używa karty kredytowej. 36 proc. Polek korzysta z lokat bankowych, a 35 proc. – z ubezpieczeń.

Reklama

W większości gospodarstw domowych to właśnie kobiety kontrolują wydatki. Zarządzanie domowym budżetem deklaruje aż 76,9 proc. Polek. Przy czym, im mniejsze miasto, tym większa kontrola kobiet nad pieniędzmi – w metropoliach deklaruje ją 66 proc. Polek, a na wsiach – aż 81 proc.

W 47 proc. polskich domów to kobieta zajmuje się bieżącymi zakupami, w 45,5 proc. - częściej zarządza spłatą zobowiązań (pożyczek, rachunków), w ponad 17 proc. domów decyduje, gdzie ulokować oszczędności. Mężczyźni wykonują te obowiązki częściej w odpowiednio 11,5 proc., 30 proc. i 13,6 proc. domów – wynika z raportu.

>>> Czytaj tez: Żony bogatych mężów, czyli kobiety w złotych klatkach

Ucieczka od ryzyka

„Polki są bardziej bierne, jeśli chodzi o szeroko pojętą aktywność na rynku usług finansowych. Aż 60 proc. Polek pytanych pod koniec 2012 roku o planowane w 2013 roku czynności związane z finansami nie miało zamiaru podjąć żadnych (takiej odpowiedzi udzielił tylko co drugi mężczyzna)” – czytamy w raporcie.

Decydując się na zainwestowanie pieniądze, zdecydowana większość Polek (60 proc.) wybiera bezpieczne produkty, obarczone jak najmniejszym ryzykiem, nawet gdy zysk z nich jest minimalny. 21 proc. opowiada się za dywersyfikacją oszczędności, a tylko 5 proc. zdecydowałoby się na produkty o wysokim stopniu ryzyka, ale z perspektywą wyższych zysków.

Podejmowanie decyzji o zainwestowaniu oszczędności lub zakupie produktu finansowego oznaczającego długoterminowe zobowiązanie nie przychodzi jednak kobietom łatwo. Jak wynika z badania, ponad 54 proc. Polek wybierze go dopiero po konsultacji ze znajomymi, przyjaciółmi albo rodziną. Jedna trzecia poradziłaby się doradcy inwestycyjnego, a ponad 7 proc. wręcz poprosiłoby bliską osobę, by ta podjęła decyzję za nie.

„Raport pokazuje, że rola kobiet w zarządzaniu pieniędzmi polskich rodzin była do tej pory niedoceniana. Polki każdego dnia podejmują szereg decyzji finansowych i robią to świadomie, wykazując się przezornością, a także biorąc pod uwagę długi horyzont czasowy. To zalety, które jak się okazuje, są dużo mniej powszechne wśród mężczyzn” – mówi Monika Szlosek, dyrektor zarządzający bankowością detaliczną i inwestycyjną w Deutsche Bank PBC.

Jej zdaniem, inwestycje to obszar wiedzy i zachowań finansowych, który Polki powinny jeszcze zagospodarować. „Na razie korzystanie z rozwiązań inwestycyjnych pozostaje w domenie mężczyzn, podczas gdy dbałość o płynność finansową, zapobiegliwość i kontrola wydatków w domowym budżecie spoczywają w większości przypadków na kobietach” – dodaje.

W badaniu Deutsche Bank PBC wzięły udział 1092 kobiety w wieku do 62 lat, które mają stałe źródło utrzymania samodzielnie pracując lub prowadząc gospodarstwo domowe z pracującym partnerem.

>>> Czytaj też: Kobieta w UE: Polska na szarym końcu krajów przyjaznych matkom

ikona lupy />