Jak podaje Pesa Bydgoszcz, pierwsze cztery tramwaje dla Moskwy są już prawie gotowe do przekazania. W marcu zostaną dostarczone na rosyjski rynek. Ostatnie pojazdy trafią do Moskwy w marcu 2015 roku.
Kontrakt między Pesą a MosGorTransem na dostawę tramwajów dla rosyjskiej stolicy został podpisany już w czerwcu 2013 roku. Rosjanie zdecydowali się na współpracę z Pesą po tym, jak z przetargu wycofał się kanadyjsko-francuski Bombardier.
Niskopodłogowe tramwaje Fokstrot mają długość 26 metrów. Jeden pojazd pomieści 190 osób, w tym 60 na miejscach siedzących. Prędkość konstrukcyjna tramwajów to 75 km/h.
„O bezpieczeństwo podróżnych zadba centralny komputer pokładowy Pesa nadzorujący pracę ponad 20 systemów zainstalowanych na pokładzie Fokstrota. Tramwaj będzie ponadto wyposażony w pełną klimatyzację gwarantującą komfort cieplny w klimacie kontynentalnym, w którym znajduje się Moskwa” – czytamy w informacji prasowej Pesy.
Pesa to lider sprzedaży tramwajów w Polsce – głównie dzięki kontraktowi na 186 tramwajów za 1,5 mld zł dla Tramwajów Warszawskich, a także zleceniom m.in. dla Gdańska, Szczecina i Częstochowy, czyli łącznie prawie 250 pojazdom.
Moskwa to już drugie rosyjskie miasto, w którym jeździć będą pojazdy Pesy. W 2012 roku Kaliningrad kupił od polskiego producenta taboru tramwaje Swing. Oprócz Rosji, produkty Pesy obecne są już na Białorusi, w Czechach, Kazachstanie, Litwie, Niemczech, Rumunii, Ukrainie, Węgrzech i we Włoszech.
Poszukiwanie kontraktów poza granicami jest nieuniknione, bo krajowe miasta obkupiły się już taborem przed Euro 2012, a polski rynek jest za mały i nie gwarantuje stabilności. Ekspansja polskiej spółki zaczęła się w 2009 r. od kontraktu na dostawę dziewięciu swingów dla węgierskiego Segedynu. Bez większych problemów przebiega realizacja umowy z Kluż-Napoka w Rumunii, gdzie Pesa dostarcza 12 tramwajów.