ikona lupy />
Airbus A350 ze stajni EADS po pierwszym locie w we francuskiej Tuluzie. 14. czerwca 2013. / Bloomberg / Balint Porneczi

Airbus przewiduje, że do roku 2033 Chiny potrzebować będą ponad 5,3 tys. nowych samolotów pasażerskich i towarowych. Wartość maszyn sięgnie 820 mld dolarów. Samoloty te będą stanowić 17 procent łącznego zapotrzebowania na całym świecie, które, według przewidywań firmy, wyniesie ponad 31 tys. nowych samolotów w ciągu następnych 20 lat.

Zgodnie z globalną prognozą rynkową (Global Market Forecast) Airbus na lata 2014-2023 w ciągu kolejnych 20 lat Chiny odbiorą 5 363 samolotów, w tym 3 567 samolotów wąskokadłubowych, 1 477 szerokokadłubowych oraz 319 bardzo dużych samolotów.

>>> Czytaj też: Dziś Polska kupiła super-amunicję do F-16. Dostaniemy ją w 2016 r.

Reklama

Airbus zakłada, że Chiny staną się liderem ruchu pasażerskiego, lokalnego, jak i międzynarodowego, ponieważ ruch pasażerski będzie tam rósł znacznie szybciej niż światowa średnia. Według obliczeń firmy, w ciągu następnych 10 lat Chiny zdobędą wiodącą pozycję na świecie pod względem ruchu lotniczego: za 9 lat wyprzedzą Stany Zjednoczone pod względem liczby pasażerów, a w roku 2027 – pod względem dochodu na tzw. pasażerokilometr. W ciągu następnych 20 lat przewidywany średni wzrost na rynku chińskim wyniesie 7,1 procent rocznie, ale w ciągu następnej dekady wzrost ten będzie jeszcze szybszy: średnio 8,3 procent rocznie. Do 2033 r. chiński rynek krajowy będzie największym źródłem ruchu lotniczego, stanowiąc blisko 12 procent całości ruchu lotniczego na świecie pod względem dochodu na pasażerokilometr.

W okresie 2013-2023 średni wzrost międzynarodowego ruchu lotniczego w Chinach kontynentalnych wyniesie 8,1 procent rocznie. Na 20 największych kierunków ruchu lotniczego na świecie cztery przypadać będą na trasy pomiędzy Chinami i resztą świata. Średni wzrost na trasach pomiędzy azjatyckimi rynkami wschodzącymi i Chinami wyniesie 7,5 procent, na trasach Chiny-USA – 6,6 procent, a na trasach z Europy Zachodniej do Chin – 5,6 procent.

Dynamiczny wzrost ruchu lotniczego w Chinach ma kilka przyczyn, w tym długoterminowe prognozy wzrostu gospodarczego. Średni wzrost gospodarczy w Chinach w latach 2013-2023 wyniesie 7,4 procent, w ciągu 9 lat Chiny staną się największą gospodarką świata i będą odpowiadać za 19 procent światowego PKB.

Postępująca urbanizacja jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na wzrost gospodarczy Chin. Liczba mieszkańców miast w środkowej części Chin wyniosła w 2013 roku 711 mln, co stanowiło 54 procent obywateli. W roku 2033 liczba mieszkańców miast ma wzrosnąć do 1,014 mln, co będzie stanowić 71 procent całkowitej ludności Chin.

Średnia płaca w Chinach wzrosła pięciokrotnie w ciągu ostatniej dekady i wzrost ten raczej utrzyma się w najbliższych latach, napędzając wzrost dochodu rozporządzalnego i konsumpcji prywatnej, która w 2023 roku ma odpowiadać za 41 procent PKB Chin.

>>> Czytaj też: Ile kosztuje lot myśliwca F-16?