Tunel połączy części miasta leżące na wyspach Uznam i Wolin.

"Zawarte w 2007 r. porozumienie przewiduje, że GDDKiA będzie mogła pełnić funkcję inwestora zastępczego dla budowy stałego połączenia wysp Uznam i Wolin. Oznacza to, że GDDKiA będzie odpowiedzialna za nadzór nad rzeczową realizację zadania, natomiast za finansowanie odpowiadać będzie prezydent miasta. Dzięki zawartemu porozumieniu GDDKiA będzie mogła wesprzeć prezydenta miasta swoim doświadczeniem i wiedzą w budowie przeprawy. Umożliwi to także ogłoszenie I etapu przetargu na realizację tej inwestycji" - czytamy w komunikacie.

Szczegółowy harmonogram realizacji tej inwestycji zależy od stopnia jej przygotowania oraz zapewnienia środków finansowych. Z uwagi na to, że jest to zadanie zwiększające dostępność transportową, Świnoujście zamierza występować o środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w celu dofinansowania budowy tunelu. Rozstrzygnięcie konkursu ogłoszonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych planowane jest na czerwiec/lipiec 2016 r., podano również.

>>> Czytaj też: Zdegradowana infrastruktura, zapaść inwestycji. Bruksela miażdży polską kolej

Podwodny tunel między wyspą Uznam i Wolin

więcej
źródło: youtube.com

"Mam nadzieję, że debaty o budowie tunelu w Świnoujściu przejdą do historii. Pragnę państwa zapewnić, że dobre połączenie Świnoujścia i zespołu portów Szczecin-Świnoujście z południem Europy to jeden z naszych priorytetów. Ta inwestycja będzie mieć nie tylko znaczenie gospodarcze, ale też społeczne i polityczne. Budowę tunelu deklarował zarówno Prezydent Lech Kaczyński, jak i Jarosław Kaczyński, gdy był premierem. Porozumienie w sprawie budowy tunelu zostało podpisane w 2007 r., szkoda tych ośmiu lat, w których nie wydarzyło się praktycznie nic na rzecz przyspieszenia tej inwestycji" - skomentował minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.

Tunel rozpocznie bieg przy terminalu promowym i dworcu kolejowym na wyspie Wolin, a kończyć się będzie za bazą paliw płynnych na wyspie Uznam. Planowana jest budowa tunelu jednonawowego w technologii tarczy drążonej TBM. Pozostałymi elementami układu drogowego będą: drogi dojazdowe do tunelu, węzeł drogowy na wyspie Wolin i powiązane z nim rondo oraz dodatkowe rondo na wyspie Uznam. Ulice istniejące przyległe do inwestycji zostaną przebudowane w niezbędnym zakresie. Długość trasy głównej to ok. 3 400 m, w tym ok. 1 400 m będzie wykonywane w technologii drążonej.

Dla tej inwestycji w 2010 r. została uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. W grudniu 2015 r. Miasto Świnoujście odebrało program funkcjonalno-użytkowego tunelu w Świnoujściu. 85% kosztów jego opracowania zostało pokryte ze środków RPO Województwa Zachodniopomorskiego, przypomina MIB.