statystyki

Rząd ocknął się z drogowego letargu. Na początek przetargi za 4 mld zł

20 września 2016, 06:00
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Jesienne ożywienie przetargowe na drogach

Jesienne ożywienie przetargowe na drogachźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Do końca września GDDKiA wznowi przetargi za ponad 4 mld zł. Zlecenia czekające w lodówce są jednak wciąż kilka razy większe.

Reklama

Reklama

Po alarmujących danych GUS o spowolnieniu produkcji budowlano-montażowej (w lipcu o prawie 19 proc. r./r.) minister infrastruktury Andrzej Adamczyk naciska na uruchomienie machiny zapraszania do składania ofert cenowych w przetargach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W efekcie szef GDDKiA Jacek Bojarowicz uruchamia postępowania wstrzymane od kilku miesięcy. – Na koniec września w drugim etapie postępowań będą nowe drogi o łącznej długości prawie 110 km – twierdzi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Jak usłyszeliśmy, do końca przyszłego tygodnia mają ruszyć finałowe etapy jeszcze co najmniej ośmiu dużych przetargów, które będą realizowane w trybie „projektuj i buduj”. Umowy będą zawierane w większości na początku przyszłego roku:

> S7 z Warszawy do obwodnicy Grójca. To w sumie trzy przetargi: od Lotniska Chopina do Lesznowoli, stąd do Tarczyna, a potem od węzła Tarczyn Północ do Grójca. Łączna długość tras to ok. 20 km. To będzie nowa wylotówka z Warszawy w kierunku Radomia, Kielc i Krakowa, która ma być gotowa do listopada 2020 r. Na odcinku stołecznym jest nazywana Puławską-bis, bo stanowi odciążenie popularnej i koszmarnie zakorkowanej ul. Puławskiej prowadzącej w kierunku nowych osiedli m.in. w rejonie Piaseczna.

> S17 między węzłami Zakręt i Lubelska, czyli warszawski odcinek wylotówki na Lublin. W sumie to dwa przetargi na zaledwie 4,5 km, ale na newralgicznym fragmencie budowanej obwodnicy ekspresowej Warszawy: u styku tras S17 (wylotówki na Lublin) i S2 (ta przecina Warszawę na linii wschód-zachód, żeby połączyć odcinki autostrady A2 po obu stronach miasta). GDDKiA zakłada, że droga będzie gotowa w sierpniu 2020 r.

> Wiadukt nad linią kolejową w Legionowie. W tym tygodniu Dyrekcja obiecuje zaprosić do składania ofert. To znany dobrze kierowcom z Mazowsza zakorkowany przejazd wzdłuż drogi nr 61, czyli na wylotówce ze stolicy na Augustów. Przetarg ma zostać rozstrzygnięty wiosną 2017 r., a kierowcy mają pojechać wiaduktem ok. maja 2020 r.

> Autostrada A2 między węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. GDDKiA obiecuje załatanie 15-kilometrowej luki w A2 do połowy 2020 r. Szacowany koszt to ponad 600 mln zł. Droga połączy się z odcinkiem S17 Zakręt-Lubelska, o którym pisaliśmy wcześniej, oraz trasą S2, czyli Południową Obwodnicą Warszawy, na którą zawarte są umowy.

„Kampania wrześniowa” – bo taki nieoficjalny kryptonim dla tej akcji przetargowej można usłyszeć na rządowych korytarzach – trwa już od kilku dni. Na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa (MIB) worek z przetargami, które dotychczas były zamrożone, otworzył się w ubiegłym tygodniu. To wtedy zaczął się finalne etapy tych postępowań:

> Ekspresówki w rejonie Szczecina. Po pierwsze, chodzi o budowę autostradowego węzła Szczecin-Kijewo. Po drugie, o odcinek A6 Szczecin-Dąbie – Rzęśnica (czyli dostosowanie do standardu autostradowego dawnej poniemieckiej nawierzchni). W sumie da to 5,5 km szybkiej trasy, która objeżdża Szczecin od wschodu, prowadząc ruch w kierunku Świnoujścia. Zadania są etapowane, ale rządowy inwestor zakłada, że wszystkie prace zakończą się do kwietnia 2020 r. O każde ubiega się kilkanaście firm.

> Rozbudowa ekspresówki S1 na Śląsku. W ramach tej inwestycji przybędzie druga jezdnia na 10-kilometrowym odcinku od lotniska w Pyrzowicach do położonej przy krajowej „jedynce” miejscowości Podwarpie. Projekt jest gotowy, więc to już tylko przetarg na wykonawcę. Drogowcy dadzą mu czas do końca 2019 r.

> Przebudowa S10 wzdłuż obwodnicy miejscowości Kobylanka, Morzyczyn i Zieleniewo. Tu do składania ofert cenowych szykuje się od ubiegłego tygodnia prawie 20 firm. To ciekawy przypadek. Obwodnica powstała dziewięć lat temu jako droga jednojezdniowa. Teraz GDDKiA zdecydowała się trasę między Szczecinem i Stargardem poszerzyć. Przejazd ma być gotowy w 2020 r.

> Dwie obwodnice wzdłuż drogi krajowej nr 15 po obu stronach Torunia. Po pierwsze, chodzi o trasę okrążającą Nowe Miasto Lubawskie (między Brodnicą i Ostródą), którą kierowcy mają ruszyć do końca 2020 r. Po drugie, o obwodnicę Inowrocławia – tutaj prace mają się zakończyć do połowy 2019 r.

Jak wylicza GDDKiA, wartość zadań wdrażanych we wrześniu to ok. 4,1 mld zł, a łączna długość to ponad 107 km. To będzie impuls dla rynku wykonawczego, ale problem wciąż jest. To znaczy pozostałe odcinki będące na I etapie przetargu to pięć razy więcej: łącznie ponad 650 km. W zamrażarce czekają wciąż: S7 od Płońska do miejscowości Napierki, S6 z Koszalina do Trójmiasta. Zawieszona jest nawet S19 z Lublina do Rzeszowa (mimo że to fragment Via Carpatia, czyli sztandarowego projektu drogowego PiS). Utknęły procedury dla S61 (Via Baltica) od Szczuczyna w kierunku Suwałk.

Według informacji DGP na październik nie jest przewidziany żaden z nich. MIB czeka na zielone światło z Ministerstwa Finansów. Bo prosząc o złożenie ofert, trzeba mieć zabezpieczone finansowanie.

Według ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka w ramach nowej perspektywy unijnej 2014–2020 „w realizacji” (często na etapie projektowania w systemie „projektuj i buduj”) są zadania za ponad 51 mld zł. Wykonawcy zwracają uwagę, że nowych przetargów prawie nie ma. W tym roku GDDKiA ogłosiła tylko pięć – na niespełna 100 km. Tych ogłoszonych rok wcześniej mamy za 29 mld zł, ale duża część z nich nie została rozstrzygnięta.

Skoro zleceń brakuje, a branża jest wygłodniała, to kiedy się pojawią, prawdopodobna jest wojna cenowa. – Takie zjawisko przerabialiśmy już przed Euro 2012 i pod koniec poprzedniej perspektywy. Wchodzimy do tej samej rzeki – usłyszeliśmy w branży budowlanej.

Do 2023 r. MIB obiecuje zbudować ponad 3,8 tys. nowych dróg. Tylko nie wiadomo za co. Krajowy Fundusz Drogowy jest zadłużony na ponad 40 mld zł. Program do 2023 r. zaakceptowany przez obecny rząd PiS jest wart prawie 200 mld zł. A rząd PO, uchwalając program, przewidział na niego wydanie 107 mld zł. Wciąż nie ma koncepcji, jak zasypać dziurę.

>>> Czytaj też: Solaris wygrał przetarg, ale autobusów nie dostarczy. Budapeszt nie uzyskał finansowania

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama

Reklama

  • Drogowiec(2016-09-20 09:32) Odpowiedz 315

    Wszystkie te przetargi były przygotowane jeszcze przez poprzedni rząd i miały być rozpisane właśnie w tym roku. Czyli: będą albo opóźnienia albo nierealne okresy wykonania albo ceny pójdą znacznie w górę. Do tego spiętrzenie prac spowoduje znowu (bo już to przerabialiśmy w r. 2011) wzrost cen materiałów budowlanych.

    Pokaż odpowiedzi (2)
  • Wrx 24 (2016-09-20 10:36) Odpowiedz 220

    A co z przetargami na 3 odcinki s7 kraków igołmska granice województwa świętokrzyskiego rok od rozpoczęcia postępowania przetargowego i cisza w temacie do dnia dzisiejszego może rząd zrezygnował z tego projektu

  • tygrys_myszowaty(2016-09-20 11:17) Odpowiedz 2120

    Dzięki 500+ na razie sypie się budowa nowych dróg. Za chwilę trepy zostaną uświadomione, że póki co mszą im wystarczyć Mi-2, T-72 i BWP-1, a jakby co do czego przyszło to do ruskich Su będą sobie mogli postrzelać z AK-47. Ale że to wszystko mało, to w 2017 będziemy mieli 27% VAT. I też będzie mało.

  • rdjrtdrt(2016-09-20 09:41) Odpowiedz 1411

    Patrzac na ta mape http://ssc.siskom.waw.pl/ to budowa drog idzie całkiem dobrze - sporo waznych odcinków jest budowanych np białystok - warszawa , poznan - wrocław , warszawa - lublin .... a wiec nie ma co narzekać , tylko oby nie było opóźnień

  • Jacek(2016-09-20 08:51) Odpowiedz 137

    Dobrze, niech budują. Kiedy będzie w końcu A1 Pyrzowice-Tuszyn?? Gdako, ministrze, ktokolwiek zbuduj to wreszcie

    Pokaż odpowiedzi (1)
  • peter(2016-09-20 21:35) Odpowiedz 110

    A teraz niech pisowi wyborcy z Lubelszczyzny i Podkarpacia podziekuja za wstrzymanie S19 na trasie Lublin - Rzeszów. tak władza na wiejskiej odpłaca się za największe poparcie z tego rejonu.

  • kriz(2016-09-20 09:32) Odpowiedz 30

    Nie napisałeś o S14, które też zostało odblokowane !

  • ppp(2016-09-20 07:25) Odpowiedz 36

    Wiadukt nad torami w Legionowie już jest zrobiony dobre kilka lat. Modernizowana będzie droga za wiaduktem bo zaraz za wiaduktem jest zwężka powodująca korki

    Pokaż odpowiedzi (1)
  • Apf 57 (2016-09-20 18:59) Odpowiedz 20

    Metoda projektuj i buduj jest złą formułą przetargową ponieważ jest długi czas oczekiwania od podpisania umowy do rozpoczęcia budowy i narazi firmy na zastój i zwolnienia pracowników w 2017 roku

  • bigos(2016-09-20 21:47) Odpowiedz 01

    A czy ktoś wybuduje autostradę czy nazywana w Polsce jako autostrada droga szybkiego ruchu czyli dwupasmowka

  • osskaa(2016-09-22 23:40) Odpowiedz 01

    Artykuł pełen nieścisłości i przekłamań dotyczących opisów odcinków dróg, liczby kilometrów, etc.. W sam raz dla dyletanta, który pierwszy raz czyta o przetargach drogowych, ale ktoś kto się interesuje to podniesie brwi już przy pierwszym opisie S7 - z Warszawy do Grójca to tylko 20 km??

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecamy

Wiadomości branżowe

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie>>

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze