"Z naszej analizy wynika, że wprowadzenie zakazu handlu w niedziele nie wpłynie znacząco na nasze wyniki. Cały czas prowadzimy badania, wstępna nasza ocena wygląda optymistycznie. Niedziela jest drugim dniem sprzedażowym po sobocie, w ostatnim czasie mocno urosły nam piątki. W niedziele generujemy sprzedaż na poziomie 22 mln zł rocznie w centrach handlowych, co stanowi ok. 12-13%. Z tego 2 mln zł stanowi sprzedaż restauracji franczyzowych zlokalizowanych w galeriach. Ich wpływ na nasz wynik jest zaledwie 7-procentowy. Połowa restauracji usytuowana jest w galeriach handlowych, ale znaczna część posiada osobne wyjścia na zewnątrz. Restauracje te w wolne dni od handlu pracują i generują około 8 mln sprzedaży rocznie. Maksymalne ryzyko szacujemy na poziomie niewiele ponad 10 mln zł" - powiedział wiceprezes Jacek Kuś podczas spotkania z dziennikarzami.

Kuś podkreślił, że kwota ta stanowi 3% sprzedaży.

"Rozwiązaniem jest także przedłużenie sprzedaży w tygodniu, np. do godziny 24. Tak zrobiono na Węgrzech i w dni powszednie wzrosty sprzedaży były na poziomie 20%, zatem możemy przyjąć założenie, że i u nas byłby podobny wzrost sprzedaży od poniedziałku do piątku. Zatem restauracje znajdujące się w centrach handlowych będą mocniej pracowały w ciągu sześciu dni tygodnia. Jeśli obroty wzrosną o 10%, to mówimy o 5 mln zł, które będą odrobione w centrach handlowych" - podkreślił Kuś.

Jak zaznaczył wiceprezes, połowa lokali sieci są miejskimi, zatem zamknięcie galerii handlowych spowoduje spadek konkurencyjności na rynku gastronomicznym w niedziele.

"Spodziewamy się, że wówczas nasze restauracje wolnostojące wskutek mniejszej konkurencyjności będą dużo lepiej pracowały w niedziele. Dlatego finalny wynik będzie zbliżony do zera i z tego powodu nie obawiamy się wprowadzenia zakazu handlu w niedziele, a być może wpłynie on nawet na polepszenie naszych wyników" - powiedział także Kuś.

Wiceprezes podkreślił także, że dzięki wprowadzeniu ograniczeń w handlu w niedziele będą możliwe renegocjacje czynszów, szczególnie w tych słabszych galeriach handlowych.

Sfinks Polska jest trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce. Na 18 października Sfinks zarządzał 112 restauracjami, w tym 98 pod marką Sphinx, 12 Chłopskie Jadło, 2 Wook i 1 pod inną marką (Pub Bolek). Spółka jest notowana na GPW od 2006 r.

(ISBnews/ISBhandel)