Swissport International, który dopiero rozpoczyna w Polsce działalność, uważa, że uczciwą walkę o kontrakty blokuje duopol spółek kontrolowanych przez PLL LOT i Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze. Chodzi o LOT Services (dawny LGS), spółkę zależną od PLL LOT oraz o Warsaw Airport Services, spółkę zależną od Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze. Poszło o kontrakty linii lotniczych ze spółkami obsługującymi pasażerów i samoloty na przyszłoroczny letni sezon lotniczy. Nowych dostawców poszukuje m.in. Lufthansa oraz Austrian Airlines.

>>> Czytaj też: Skompromitowane firmy wracają na Okęcie

Swissport skierował w tej sprawie pismo do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak podają źródła zbliżone do UOKiK, spółka ta zwróciła się z prośbą o pilną analizę sytuacji na Okęciu oraz „doprowadzenie do sytuacji, w której dojdzie do świadczenia usług obsługi naziemnej na warunkach wymaganych prawem europejskim”. – Dotychczasowy duopol jest bardzo silny i wydaje się podejmować próby blokowania wejścia na polski rynek niezależnemu dostawcy usług obsługi naziemnej, w szczególności w Warszawie. Działania takie są niezgodne z prawem europejskim – Dyrektywą EU 96/97 – czytamy w liście.

>>> Czytaj też: Poznaliśmy faworyta w przetargu na rozbudowę lotniska Okęcie w Warszawie

Reklama
Chodzi o dyrektywę mówiącą o konieczności zagwarantowania liniom lotniczym w portach obecności przynajmniej jednej spółki handlingowej niezależnej od portu oraz macierzystej linii lotniczej. – Na rynku panuje powszechna opinia, że nadużywając pozycji dominującej LS w ofertach skierowanych do przewoźników lotniczych proponuje dumpingowe, rażąco niskie ceny, co narusza zasady uczciwej konkurencji – czytamy w liście. Przedstawiciele Swissport International nie chcą się wypowiadać w tej sprawie. Komentarza odmawia też LS. – Dopóki UOKiK nie rozstrzygnie sprawy, nie będziemy jej komentować – mówi Andrzej Kozłowski, rzecznik prasowy PLL LOT, do których należy Lot Services.

>>> Czytaj też: Wojna o pieniądze na Okęciu

Jak już informowaliśmy kilka tygodni temu, na rynku polskim Swissport działać będzie wspólnie z Menzies Aviation. Przedstawiciele obydwu firm nie kryją, że decyzja o połączeniu sił związana jest m.in. z trudnościami z wejściem na zamknięty polski rynek.