Tylko 11 proc. polskich przedsiębiorstw produkcyjnych nie angażuje się gospodarczo za granicą. Jak wynika z raportu pt. Ekspansja międzynarodowa polskich przedsiębiorstw produkcyjnych, przygotowanego przez KPMG i Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, aż 88 proc. przedsiębiorstw eksportuje swoje produkty na rynki zagraniczne, a 55 proc. współpracuje z zagranicznymi firmami. Swoje oddziały handlowe ma w innych krajach 23 proc. polskich firm, a filie produkcyjne ma 18 proc. pytanych.
W ciągu ostatnich pięciu lat – od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej – sześciokrotnie wzrosła również wartość inwestycji bezpośrednich polskich firm za granicą. Sylwester Grochowina, partner w firmie doradczej KPMG, tłumaczy, że najwięcej firm jest obecnych w Niemczech, Czechach i na Ukrainie – odpowiednio jest to 75, 48 i 48 proc.
Zagraniczna działalność przedsiębiorstw staje się jednak dla nich coraz istotniejsza. Z raportu wynika, że około 38 proc. przychodów firm produkcyjnych pochodzi właśnie z eksportu i inwestycji zagranicznych. W perspektywie kilku najbliższych lat udział ma się zwiększyć do 50 proc.
kp