W Oslo poinformowano, że na konto inwestycji zostanie przelany pierwszy miliard koron norweskich, czyli równowartość ok. 133 milionów euro. Koszt tej budowy wstępnie ocenia się co najmniej na ćwierć miliarda euro.

Tunel o długości 1800 metrów ma połączyć fiordy Moldefjord i Kjödefiord w Zachodniej Norwegii, przebiegając pod rozdzielającym je pasmem górskim o wysokości ponad 1900 metrów.

Takie ukształtowanie terenu powoduje trudne warunki meteorologiczne i zmusza statki do omijania tego rejonu poprzez opływanie go w dużej odległości. Przedłuża to czas podróży i podnosi koszta. Tymczasem tym szlakiem łączącym dwa duże porty i miasta norweskie Bergen i Trondheim przepływa rocznie 38 tysięcy statków.

Przebicie tunelu pod grzbietem górskim proponowano jeszcze w XIX wieku. Było to wówczas nie do urzeczywistnienia z przyczyn technicznych. Obecny projekt, którego realizację planuje się rozpocząć w 2018 r., przewiduje budowę tunelu o szerokości 23 metrów, wysokości od powierzchni wody 33 metrów i głębokości toru wodnego 12 metrów.

Reklama