Roboty budowlane mają wystartować pod koniec roku 2015 i w latach późniejszych, podał zarządca infrastruktury kolejowej. Studia będą wykonane m.in. dla linii z Krakowa do Zakopanego czy z Łodzi do Ostrowa Wielkopolskiego.

"PKP Polskie Linie Kolejowe opracowały listę kilkudziesięciu inwestycji, których realizacja przewidziana jest w przyszłej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. Niektóre z nich są na dość zaawansowanym etapie przygotowania, dla innych w najbliższych tygodniach planujemy ogłosić pierwsze postępowania na studia wykonalności. Wszystko po to, aby ruszać z inwestycjami, gdy tylko będzie dostępne unijne finansowanie i zamkniemy realizację większości inwestycji obecnej perspektywy" - powiedział pełnomocnik zarządu ds. planowania i strategii PKP PLK Marcin Mochocki, cytowany w komunikacie.

Nowością w studiach będzie m.in. tzw. prognoza degradacji. Dotyczyć ona będzie odcinków i obiektów znajdujących się w stosunkowo dobrym stanie technicznym i ma odpowiedzieć na pytanie, kiedy będzie najlepszy moment na wymianę danego elementu. Ma to na celu uniknięcie wymiany takiej infrastruktury, która może jeszcze przez kilkanaście lat zagwarantować odpowiednie parametry eksploatacyjne, podano również.

>>> Czytaj więcej: Prognoza degradacji zdecyduje o przyszłych inwestycjach

Reklama

Wśród 16 studiów wykonalności znalazły się m.in. odcinki Kutno – Toruń Główny, Ełk – Korsze (wraz z elektryfikacją), Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wielkopolski, a także Skawina [k/Krakowa] – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane (wraz z budową łącznicy w Suchej Beskidzkiej) czy Opole Groszowice – Jelcz – Wrocław Brochów.

Osobno (w ramach zadnia POIiŚ) przygotowana zostanie dokumentacja przedprojektowa dla prac na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk. W przyszłej perspektywie kompleksowo zostanie również rozwiązany problem stanu technicznego infrastruktury kolejowego dostępu do portów morskich. Analizy niezbędne do wykonania tych prac obejmują linie do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.

>>> Czytaj też: PKP Intercity chce uzyskać lepszy rating niż PKP SA