Za brak opłaty zostanie ukarany właściciel lub posiadacz pojazdu, a nie kierowca. W przypadku umowy leasingu kara zostanie nałożona na posiadacza samochodu, który faktycznie z niego korzysta. Opłata specjalna za brak całego e-myta w przypadku zespołów pojazdów wyniesie od 500 złotych, do 1500 - w przypadku samochodów ciężarowych oraz autobusów.

Właściciel pojazdu będzie także odpowiadać za używanie urządzenia viaBox niezgodnie z przeznaczeniem. Jeśli więc wniesiemy opłatę w niepełnej wysokości, kara wyniesie 250 złotych za przejazd mniejszymi samochodami z przyczepą oraz 750 złotych w przypadku większych samochodów i autokarów.

Jeśli posiadacz pojazdu naruszy obowiązek uiszczenia e-myta, nie będzie mógł zostać ukarany więcej niż raz na dobę. Nieważne będzie, ile płatnych odcinków dróg samochód przejechał w ciągu jednego dnia bez uiszczenia e-myta lub uiszczenia go w niepełnej wysokości. To samo dotyczy kary dla kierowcy za wprowadzenie do urządzenia nieprawidłowych danych o kategorii pojazdu.

>>> Czytaj też: GDDKiA: Przychody z systemu viaTOLL wzrosły do 1,38 mld zł w 2014 r.