- "Grupowe" finansowanie Northvoltu
- Zamówienia są, pieniędzy wciąż brak
- Potrzeba przynajmniej 1,5 miliarda koron szwedzkich
- Volkswagen pomoże, Scania potrzebuje
- Dodatkowe pieniądze od założyciela
"Grupowe" finansowanie Northvoltu
W finansowaniu pomostowym uczestniczy grupa akcjonariuszy, pożyczkodawców i klientów, a instrumenty różnią się w zależności od grupy, powiedzieli anonimowi informatorzy Bloomberg News, w komentarzu do trwających negocjacji. Rozmowy są już w końcowej fazie, chociaż istnieje pewne ryzyko, że nadal mogą zakończyć się fiaskiem, dodali.
Zamówienia są, pieniędzy wciąż brak
Doraźne finansowanie dałoby czas Northvoltowi na zabezpieczenie bardziej stałego finansowania, które pomogłoby mu wejść na ścieżkę ku samowystarczalności. Firma ma zamówienia na baterie o wartości dziesiątek miliardów dolarów, ale ma problemy z dostarczaniem gotowych produktów o akceptowalnej jakości i cenach. Northvolt odmówił komentarza.
Potrzeba przynajmniej 1,5 miliarda koron szwedzkich
Informatorzy Bloomberg News nie podali, ile pomocy finansowej zostanie przekazane na spłatę zadłużenia, ile na podniesienie kapitału własnego lub inne formy wsparcia. Dagens Industri wcześniej informował, że Northvolt był bliski otrzymania finansowania wynoszącego od 1 miliarda do 1,5 miliarda koron szwedzkich (88-132 milionów euro).
Volkswagen pomoże, Scania potrzebuje
Volkswagen, jako główny udziałowiec powiedział, że pomoże Northvolt zwiększyć produkcję ogniw akumulatorowych, ale podał niewiele szczegółów dotyczących tego wsparcia. Jego spółka produkująca ciężarówki Scania na ogniwach Northvolt, jest klientem i może zapewnić pomoc finansową, powiedzieli ludzie zaznajomieni ze sprawą. „Prowadzimy ścisły dialog, ale nie możemy udzielić dalszych komentarzy” – powiedział przedstawiciel firmy Scania.
Dodatkowe pieniądze od założyciela
Harald Mix, założyciel Northvolt, obiecał, że dokapitalizuje spółkę gotówką. Inwestor, który kieruje Vargas Holding, napisał w tym tygodniu artykule redakcyjnym, że popierają starania firmy o kontynuację działalności pomimo „poważnych wyzwań”. Według lokalnego raportu inny udziałowiec, EIT InnoEnergy, zaoferuje „znaczące” wsparcie finansowe.
"Worek bez dna" nie poradził sobie z chińską konkurencją
Od momentu założenia w 2017 roku firma Northvolt otrzymała około 10 miliardów dolarów w formie pożyczek i kapitału własnego. Musi jednak rywalizować z uznanymi chińskimi konkurentami, takimi jak Contemporary Amperex Technology i BYD, które przez lata rozwijały swój potencjał do produkcji ogniw akumulatorowych, a do tego mają znacznie niższe koszty.
Pomysł nie wypalił
Strategia szwedzkiej firmy, polegająca na agresywnym rozwoju w zakresie technologii akumulatorowych, zwiększyła jej liczne przeszkody operacyjne. Plany obejmowały nie tylko szybkie zwiększenie skali produkcji złożonych ogniw, ale także produkcję komponentów, takich jak materiały katodowe i budowę kilku nowych fabryk.
Przymusowa redukcja kosztów i zatrudnienia
W ostatnich tygodniach firma Northvolt dokonała redukcji zatrudnienia i ograniczyła swoje ambicje, skupiając się na pozyskiwaniu środków pieniężnych i zwiększaniu produkcji w głównym zakładzie w Skelleftea. Rozwój firmy został zawieszony, a jednostka nadzorująca projekt została postawiona w stan upadłości. Firma poinformowała, że zmniejszy globalną siłę roboczą o 20 proc., w tym 1600 stanowisk w Szwecji.