Trasa S11 to jedna z najważniejszych dróg w zachodniej części Polski, a odcinek Ostrów Wielkopolski – Kępno ma szczególne znaczenie, ponieważ połączy S11 z drogą ekspresową S8.

GDDKiA zakończyła ocenę ofert złożonych w przetargu na budowę tego kluczowego odcinka. Jak ocenia inwestor podpisanie umów z wykonawcami najprawdopodobniej nastąpi w II kwartale tego roku, pod warunkiem, że pozytywnie zakończy się standardowa kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i nie będzie odwołań.

Najlepsze oferty w przetargu

Łącznie budową dwóch odcinków drogi ekspresowej S11 o długości ponad 30 km zainteresowanych było dziewiętnaście firm.

Dla odcinka Przygodzice - Ostrzeszów Północ najkorzystniejszą ofertę, w wysokości 549,5 mln zł, złożył Mirbud. W przypadku drugiego odcinak Ostrzeszów Północ – Kępno najkorzystniejsza oferta (nieco ponad 588,2 mln zł) pochodziła od firmy Budimex.

Terminy realizacji zadań

Po podpisaniu umów firmy będą miały 10 miesięcy na opracowanie projektów budowlanych i złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

GDDKiA zakłada, że procedowanie zajmie siedem miesięcy. Po uzyskaniu decyzji ZRID budowlańcy będą mogli wejść na plac budowy. Prace w terenie powinny rozpocząć się w IV kwartale 2026 r. i mają potrwać kolejne 22 miesiące, z wyłączeniem okresów zimowych. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy pojadą tymi odcinkami w I połowie 2029 r.

Przebieg odcinka Przygodzice – Ostrzeszów Północ

Ponad 12-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej będzie przebiegać pomiędzy istniejącą S11 stanowiącą obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego, a drogą wojewódzką nr 444 w rejonie miejscowości Ostrzeszów.

Trasa ominie od wschodu Antonin, przetnie linię kolejową łączącą Ostrów Wielkopolski i Kępno. Następnie przetnie obecną DK11, przechodząc na zachód od Ostrzeszowa. Odcinek Przygodzice – Ostrzeszów Północ zlokalizowany jest w całości na terenie województwa wielkopolskiego w powiatach ostrowskim oraz ostrzeszowskim i przebiega przez gminy Przygodzice oraz Ostrzeszów.

Na tym odcinku powstaną węzły drogowe Przygodzice oraz Antonin, a także Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Bledzianów i Kozły. Powstanie też 10 obiektów inżynierskich.

ikona lupy />
S11 Ostrów Wielkopolski – Kępno / GDDKiA

Przebieg odcinka Ostrzeszów Północ – Kępno Północ

Ten odcinek będzie miał 18 km i będzie kontynuacją poprzedniego fragmentu trasy. Jego początek to węzeł Ostrzeszów Północ, który zapewni powiązanie z drogami wojewódzkimi nr 444 i 449, a także obecną drogą krajową nr 11. Trasa omijając Ostrzeszów po zachodniej stronie, łącząc się z istniejącą drogą ekspresową S11 w rejonie Kępna.

Inwestycja zlokalizowana jest w całości na terenie województwa wielkopolskiego w powiatach ostrzeszowskim i kępińskim i przebiega przez gminy Ostrzeszów, Kobyla Góra i Kępno.

Na tym fragmencie trasy przewidziane są trzy węzły drogowe: Ostrzeszów Północ, Ostrzeszów Południe i Kępno Północ. Na całej trasie zbudowanych zostanie w sumie 16 obiektów inżynierskich.

Plan budowy S11 w woj. wielkopolskim

Droga ekspresowa S11 to ważna trasa, która połączy m.in. Kołobrzeg, Koszalin, Poznań i miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Cała trasa będzie liczyć prawie 620 km.

Inwestycje na S11 w woj. wielkopolskim idą pełna parą. W kwietniu ubiegłego roku GDDKiA podpisała umowę z Grupą Mirbud na zaprojektowanie i budowę drugiej jezdni obwodnicy Kępna. Zakończenie robót, o wartości ponad 69 mln zł, planowane jest w II połowie 2027 r.

W lipcu 2024 r. inwestor podpisał z Grupą Mirbud umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S11 na odcinku Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik. Odcinek ten ma ponad 22 km i będzie kosztował ponad 853 mln zł. Zakończenie inwestycji planowane jest na II kwartał 2028 r.

Trwają prace przygotowawcze dla budowy pozostałej części trasy S11 w woj. wielkopolskim. Obejmują one w sumie ponad 220 km i podzielone są na pięć odcinków:

  • Szczecinek – Piła o długości około 59 km,
  • Piła – Ujście o długości około 20 km,
  • Ujście – Oborniki o długości około 43 km,
  • Kórnik – Jarocin o długości około 43 km,
  • Jarocin – Ostrów Wielkopolski o długości około 57 km.

Źródło: GDDKiA