PKP Intercity konsekwentnie realizuje strategię odnowienia taboru, która ma na celu wzmacnianie parku wagonowego przewoźnika i zwiększaniu komfortu podróży.

Pierwsze zmodernizowane wagony są już na torach

Spółka odebrała 8 pierwszych bezprzedziałowych zmodernizowanych wagonów, które już wyjechały w pierwsze trasy. Umowa z PESĄ o wartości ponad 150 mln zł obejmuje modernizację łącznie 24 wagonów. Wagony z serii 152A przeszły naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) w zakładach w Mińsku Mazowieckim.

Wagony z serii 152A po modernizacji

Jak podaje przewoźnik, modernizacji został poddane wagony 1. klasy, którymi można podróżować z prędkością 200 km/h. Bezprzedziałowe wagony mają na pokładzie 54. miejsca siedzące dla pasażerów.

Zmodernizowane wagony oferują pasażerom liczne udogodnienia takie jak: Wi-Fi, indywidualne oświetlenie, nową klimatyzację, dynamiczny system informacji prezentowany na tablicach świetlnych czy nowe drzwi odskokowo – przesuwne.

Wszystkie pojazdy z tej serii powinny trafić do PKP Intercity do końca I kwartału 2026 r.

Wagony 2. klasy będą nieco później

Umowa dotycząca modernizacji 24 wagonów 152A nie jedyne zlecenie realizowane dla PKP Intercity przez tego polskiego producenta PESA.

- Spółka podpisała z PESĄ dwie umowy o łącznej wartości 378 mln zł. Dotyczyły one wykonania prac modernizacyjnych 24 wagonów typu 152A oraz 35 wagonów serii 154A. Zgodnie z harmonogramem pierwsze pojazdy typu 154A powinny być odebrane w IV kwartale 2025 r. Będą to wagony bezprzedziałowe 2. klasy, które będą oferować 72 miejsca dla podróżnych – podał przewoźnik w komunikacie prasowym.

Dwa etapy modernizacji

Wszystkie prace w ramach kontraktów zostały podzielone na dwa etapy. W pierwszej kolejności wykonywane są wspomniane naprawy na piątym poziomie utrzymania z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych 24 wagonów typu 152A i 35 wagonów 154A.

W drugim etapie nastąpią przeglądy na 3. poziomie utrzymania, które mają nastąpić po 18 miesiącach eksploatacji.

Gdzie pojadą zmodernizowane wagony?

Pierwsze pojazdy serii 152A zostaną skierowane do obsługi pociągów:

  • IC 18114/5 Pobrzeże relacji Łódź Fabryczna - Kołobrzeg
  • IC 81114/5 Pobrzeże relacji Kołobrzeg - Łódź Fabryczna
  • IC 19130/1 Zosia relacji Warszawa Wsch. - Łódź Fabryczna
  • IC 91130/1 Zosia relacji Łódź Fabryczna - Warszawa Wschodnia
  • IC 15152/3 Zosia relacji Łódź Fabryczna - Gdynia Główna
  • IC 51152/3 Zatoka relacji Gdynia Gł. - Łódź Kaliska

Główne relacje, na które przeznaczone będą docelowo wagony w ramach umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, to:

  • Warszawa-Kołobrzeg
  • Warszawa-Kraków
  • Kraków-Zakopane
  • Kraków – Tarnów – Krynica-Zdrój
  • Warszawa – Łódź – Kalisz – Krotoszyn/Twardogóra – Wrocław
  • Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra - Szklarska Poręba
  • Warszawa – Opoczno Płd. – Miechów – Kraków
  • Wrocław – Opole – Lubliniec – Piotrków Tryb. – Warszawa
  • Warszawa – Małkinia – Białystok

8 wagonów przedziałowych

Jak podało PKP Intercity, zakład PESA Mińsk Mazowiecki modernizuje dla przewoźnika również 8 wagonów przedziałowych 1 klasy typu Z1A. Koszty modernizacji wagonów z przedziałami to blisko 58 mln zł.

- Przewoźnik zakontraktował z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł - podała spółka PKP Intercity.

Źródło: PKP Intercity