- Pierwsze zmodernizowane wagony są już na torach
- Wagony z serii 152A po modernizacji
- Wagony 2. klasy będą nieco później
- Dwa etapy modernizacji
- Gdzie pojadą zmodernizowane wagony?
PKP Intercity konsekwentnie realizuje strategię odnowienia taboru, która ma na celu wzmacnianie parku wagonowego przewoźnika i zwiększaniu komfortu podróży.
Pierwsze zmodernizowane wagony są już na torach
Spółka odebrała 8 pierwszych bezprzedziałowych zmodernizowanych wagonów, które już wyjechały w pierwsze trasy. Umowa z PESĄ o wartości ponad 150 mln zł obejmuje modernizację łącznie 24 wagonów. Wagony z serii 152A przeszły naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) w zakładach w Mińsku Mazowieckim.
Wagony z serii 152A po modernizacji
Jak podaje przewoźnik, modernizacji został poddane wagony 1. klasy, którymi można podróżować z prędkością 200 km/h. Bezprzedziałowe wagony mają na pokładzie 54. miejsca siedzące dla pasażerów.
Zmodernizowane wagony oferują pasażerom liczne udogodnienia takie jak: Wi-Fi, indywidualne oświetlenie, nową klimatyzację, dynamiczny system informacji prezentowany na tablicach świetlnych czy nowe drzwi odskokowo – przesuwne.
Wszystkie pojazdy z tej serii powinny trafić do PKP Intercity do końca I kwartału 2026 r.
Wagony 2. klasy będą nieco później
Umowa dotycząca modernizacji 24 wagonów 152A nie jedyne zlecenie realizowane dla PKP Intercity przez tego polskiego producenta PESA.
- Spółka podpisała z PESĄ dwie umowy o łącznej wartości 378 mln zł. Dotyczyły one wykonania prac modernizacyjnych 24 wagonów typu 152A oraz 35 wagonów serii 154A. Zgodnie z harmonogramem pierwsze pojazdy typu 154A powinny być odebrane w IV kwartale 2025 r. Będą to wagony bezprzedziałowe 2. klasy, które będą oferować 72 miejsca dla podróżnych – podał przewoźnik w komunikacie prasowym.
Dwa etapy modernizacji
Wszystkie prace w ramach kontraktów zostały podzielone na dwa etapy. W pierwszej kolejności wykonywane są wspomniane naprawy na piątym poziomie utrzymania z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych 24 wagonów typu 152A i 35 wagonów 154A.
W drugim etapie nastąpią przeglądy na 3. poziomie utrzymania, które mają nastąpić po 18 miesiącach eksploatacji.
Gdzie pojadą zmodernizowane wagony?
Pierwsze pojazdy serii 152A zostaną skierowane do obsługi pociągów:
- IC 18114/5 Pobrzeże relacji Łódź Fabryczna - Kołobrzeg
- IC 81114/5 Pobrzeże relacji Kołobrzeg - Łódź Fabryczna
- IC 19130/1 Zosia relacji Warszawa Wsch. - Łódź Fabryczna
- IC 91130/1 Zosia relacji Łódź Fabryczna - Warszawa Wschodnia
- IC 15152/3 Zosia relacji Łódź Fabryczna - Gdynia Główna
- IC 51152/3 Zatoka relacji Gdynia Gł. - Łódź Kaliska
Główne relacje, na które przeznaczone będą docelowo wagony w ramach umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, to:
- Warszawa-Kołobrzeg
- Warszawa-Kraków
- Kraków-Zakopane
- Kraków – Tarnów – Krynica-Zdrój
- Warszawa – Łódź – Kalisz – Krotoszyn/Twardogóra – Wrocław
- Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra - Szklarska Poręba
- Warszawa – Opoczno Płd. – Miechów – Kraków
- Wrocław – Opole – Lubliniec – Piotrków Tryb. – Warszawa
- Warszawa – Małkinia – Białystok
8 wagonów przedziałowych
Jak podało PKP Intercity, zakład PESA Mińsk Mazowiecki modernizuje dla przewoźnika również 8 wagonów przedziałowych 1 klasy typu Z1A. Koszty modernizacji wagonów z przedziałami to blisko 58 mln zł.
- Przewoźnik zakontraktował z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł - podała spółka PKP Intercity.
Źródło: PKP Intercity