Na stronach Wirtualnej Polski i Orange w lutym wykonano 167,3 mln odsłon za pomocą internetu mobilnego. Czyli 68 mln więcej niż przed rokiem. Serwisy Onetu w skali roku zyskały 60,5 mln m-odsłon, z kolei strony Allegro zanotowały prawie trzy razy więcej odsłon mobilnych niż rok wcześniej (87,6 mln wobec 32,8 mln). To kolejno 7 proc., 5,5 proc. i 1,9 proc. wszystkich odsłon, jakie w lutym miały te serwisy.
Tak dobre wyniki to w dużej mierze efekt tego, że mobilny internauta ma w zwyczaju krótki pobyt w sieci. Ale za to częsty. 22 proc. m-internautów robi tak kilka razy dziennie. Jeszcze większy jest procent mobilnych użytkowników wśród np. serwisów rozrywkowych, takich jak Sport.pl (20 proc.), Pudelek.pl czy Plotek.pl (po 10 proc.) Coraz więcej osób korzysta też mobilnie z serwisów komunikacyjnych, np. Rozkład-pkp.pl zanotował w lutym już 3,8 mln takich m-odsłon, które stanowiły 11,4 proc. całej aktywności internautów.
Podobne wyniki notuje prawie cały polski internet. – To efekt bardzo szybkiej popularyzacji w ostatnich miesiącach zarówno urządzeń, czyli smartfonów i tabletów, jak i samego internetu mobilnego, który jest promowany i aktywnie sprzedawany przez operatorów telekomunikacyjnych – mówi Monika Mikowska z agencji konsultingowej Mobee Dick i autorka raportu Jestem.mobi. – Już w ubiegłym roku smartfony zajęły pierwsze miejsce wśród urządzeń generujących największy ruch w sieci. A ich popularność rośnie. Oczywiście efektem tego jest przede wszystkim popularyzacja aplikacji, ale także po prostu mobilnego internetu przeglądarkowego – dodaje Mikowska.
Potwierdza to także badanie Generation Mobile 2013 przeprowadzone przez NoNoobos i Antyweb, z którego wyłania się obraz zupełnie nowego konsumenta internetu. Ze smartfonów korzysta dziś już jedna trzecia internautów. 80 proc. posiadaczy tego typu telefonów stara się nie rozstawać z urządzeniem nigdy. Aż 66 proc. przyznaje się do korzystania z nich także w toalecie.
Reklama
– To wymusza wiele zmian w samych internetowych usługach. Co najważniejsze, same witryny internetowe koniecznie muszą przygotowywać swoje wygodne wersje mobilne, a wiele jeszcze tego nie zrobiło – mówi Mikowska. – Odkąd obowiązuje nowa polityka cookies, dołączyło kolejne wyzwanie. Obowiązek informowania o tym, że dana strona używa ciasteczek, powoduje, że trzeba ten wycinek regulaminu umiejętnie umieścić także na mobilnej witrynie. Wiele firm na razie sobie z tym nie radzi i np. dotykowe wyłączenie informacji jest bardzo trudne – mówi ekspertka.
13,5 mln tyle smartfonów będzie pod koniec 2013 roku w Polsce.
6mln tylu Polaków korzysta z nich dziś, wynika z raportów firmy analitycznej IDC
41 proc. właścicieli smartfonów używa w nich internetu
51 proc. z nich włącza internet w smartfonie przynajmniej raz dziennie