Kiedy i jak odejść z pracy? Zobacz, co radzą słynni menedżerowie
Rzucić papierami na biurko szefa i powiedzieć "odchodzę!". Choć wielu pracowników marzy, aby móc kiedyś tak zrobić, to scenariusz ten nie jest najlepszą formą odejścia z pracy. Serwis businessinsider.com zebrał porady słynnych menedżerów dotyczące odchodzenia z pracy.
Rzucić papierami na biurko szefa i powiedzieć "odchodzę!". Choć wielu pracowników marzy, aby móc kiedyś tak zrobić, to scenariusz ten nie jest najlepszą formą odejścia z pracy. Serwis businessinsider.com zebrał porady słynnych menedżerów dotyczące odchodzenia z pracy.
1 Co radzi odchodzącym z pracy wieloletnia dziennikarka CNBC? „Jeśli wewnętrznie czujesz, że musisz odejść, odejdź”. Właśnie na bazie takiego wewnętrznego przeczucia Suze Orman zdecydowała się odejść z CNBC po 13 latach pracy. „Pewnego dnia wstałam z łóżka i wiedziałam, że czas zakończyć mój program Suze Orman Show. Moje serce już wiedziało, że czas iść dalej”. Dzięki takiemu działaniu to ty, a nie twój pracodawca, decyduje, kiedy odchodzisz.
Bloomberg / CHRIS KLEPONIS
2 „Odejście z pracy nie jest porażką, to po prostu zmiana kierunku” – uważa wieloletni inwestor. Dlatego Herjavec proponuje, aby zamiast mówić o „odchodzeniu z pracy”, czy „rzucaniu pracy”, mówić właśnie o „zmianie kierunku”, która budzi pozytywne konotacje.
ShutterStock
3 Dyrektor zarządzająca serwisu careerealism.com uważa, że jeśli ktoś zdecyduje się już odejść, jego dotychczasowy szef może zaproponować kontrofertę. Nieważne, jak bardzo będzie prosił obecny szef, nie przyjmuj jego oferty i trzymaj się raz podjętej decyzji. Jeśli bowiem przyjmiesz tę ofertę, firma i tak już nie będzie ci ufała tak, jak dawniej. Ponadto twój entuzjazm szybko wyparuje, a wtedy ostatecznie i tak odejdziesz – uważa O’Donnell. Po co w ten sposób palić za sobą mosty – pyta Dyrektor zarządzająca serwisu careerealism.com.
ShutterStock
4
Szef Yahoo! ma w tym zakresie kilka porad dla osób, które noszą się z zamiarem odejścia z pracy. Po pierwsze, pozwól przygotować się swoim współpracownikom na twoje odejście. Dwa tygodnie to za mało, szczególnie jeśli zajmujesz wyższe stanowisko. Poświęć swoim współpracownikom odpowiednio dużo czasu.
Po drugie, zachowuj się z klasą i bądź profesjonalny. „Ludzie mają długą pamięć – liczy się ona bardziej niż referencje” – uważa Webb.
Po trzecie, nie pozwól sobie wmówić, że jesteś nielojalny. Jeśli ktoś będzie chciał Cię wrobić w takie przekonanie, to masz dodatkowy, bardzo ważny powód, aby odejść.
Bloomberg
5 Kiedy odchodzisz z pracy, zrób wszystko, aby odbyło się to w dobrej atmosferze – radzi Adena Friedman, odpowiedzialna za rozwiązania związane z technologiami informacyjnymi w NASDAQ. „Świat jest mały, nigdy nie wiesz, z kim będziesz w przyszłości pracować. Być może twoi obecni współpracownicy będą twoimi klientami?” – radzi Friedman.
Bloomberg / Peter Foley
6 „Właściwie to nie odszedłem z pracy. Zachowałem się jeszcze gorzej. Po prostu wyszedłem do toalety w trakcie okropnie nudnego spotkania i poczułem, że nie chcę tam wracać. Zjechałem windą na dół, zostawiłem książki, płaszcz, pożegnałem się z recepcjonistką i nigdy tam już nie wróciłem” – opowiada menedżer funduszy hedgingowych, autor 11 książek i wielu artykułów w The „Financial Times”. Być może nie było to odejście z klasą, ale czasami co za dużo, to niezdrowo. Po prostu masz dość.
ShutterStock
7
Odejście z General Electric dla jednego z byłych dyrektorów zarządzających nie należało do najłatwiejszych kroków. Nardelli ma 3 rady dla odchodzących z pracy. Po pierwsze, nie uciekaj. Nie warto podejmować decyzji, których potem będziemy żałować.
Po drugie, twoja nowa praca powinna być lepsza niż obecna. Nie ma sensu odchodzić gdziekolwiek, tylko tam, gdzie widzimy wartość dodaną.
Po trzecie, warto wiedzieć, dokąd chce się odejść – czy w grę wchodzi zmiana firmy, zmiana branży a może nawet zmiana kontynentu? Bez względu na to, jeśli już podejmiesz decyzję, to nigdy nie zapominaj o ludziach, których zostawiasz. Możesz ich spotkać szybciej niż się spodziewasz.
Bloomberg / Francis Specker