- Lista producentów w Meksyku i Kanadzie najbardziej zagrożonych cłami Trumpa:
- Audi
- BMW
- Ford
- General Motors
Reuters przygotował listę producentów, na której znalazły się głównie firmy branży motoryzacyjnej, których mogą dotyczyć cła Trumpa. Na liście znalazły się największe firmy ze wszystkich regionów świata, w tym także z USA. Być może to miał na myśli Sekretarz Handlu Howard Lutnick mówiąc, że to prezydent USA zadecyduje, czy cła zostaną ustalone na proponowanym poziomie 25 proc.
Lista producentów w Meksyku i Kanadzie najbardziej zagrożonych cłami Trumpa:
Audi
Fabryka Audi w San Jose Chiapa w Meksyku produkuje Q5, dając zatrudnienie ponad 5 tys. osób. W pierwszej połowie 2024 r. do USA wyeksportowano prawie 40 tys. pojazdów, według Meksykańskiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (AMIA).
BMW
Zakład BMW w San Luis Potosi w Meksyku produkuje modele serii 3, serii 2 Coupe i M2. Duża część produkcji trafia do USA.
Ford
Amerykański producent samochodów Ford ma trzy fabryki w Meksyku. Według Meksykańskiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (AMIA) w pierwszej połowie 2024 r. z Meksyku do Ameryki Północnej Ford wyeksportował prawie 196 tys. samochodów, z czego 90 proc. trafiło do USA.
General Motors
Według danych GlobalData w 2024 r. GM importował do Stanów Zjednoczonych około 750 tys. pojazdów z Kanady lub Meksyku, z czego większość pochodziła od południowego sąsiada.
W Meksyku GM produkuje: Chevroleta Silverado, pełnowymiarowe pickupy GMC Sierra i średniej wielkości SUV-y, oraz dwa nowe pojazdy elektryczne.
Trzy fabryki GM w Kanadzie produkują elektryczne furgonetki, ciężarówkę Chevrolet Silverado Heavy Duty, a także silniki V8 i dwusprzęgłowe skrzynie biegów.
Honda Motors
Honda wysyła 80 proc. swojej meksykańskiej produkcji na rynek amerykański.
JAC Motors
JAC zajmuje się montażem pojazdów marki JAC poprzez spółkę joint venture z meksykańską firmą Giant Motors.
Kia Corp.
Południowokoreańska Kia posiada fabrykę w Meksyku, w której produkuje własne pojazdy i niektóre SUV-y Santa Fe dla swojej spółki zależnej Hyundai Motor na eksport do Stanów Zjednoczonych.
Mazda
Japoński producent samochodów Mazda, w 2023 r wyeksportowała z Meksyku do Stanów Zjednoczonych około 120 tys.
Nissan Motors
Dwie meksykańskie fabryki japońskiego Nissana, w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 r. wyprodukowały prawie 505 tys. pojazdów. W Meksyku Nissan produkuje modele Sentra, Versa i Kicks na rynek amerykański.
Stellantis
Francusko-włosko-amerykański koncern samochodowy Stellantis montuje w Meksyku pick-upy i vany Ram, a także średniej wielkości SUV-a Jeep Compass. Grupa posiada też dwa zakłady montażowe w Kanadzie. W jednym montowane są modele Chryslera, a w drugim ma być wznowiona produkcję nowego modelu Jeepa w tym roku.
Toyota Motors
W dwóch meksykańskich zakładach Toyota produkuje pick-up Tacoma.W 2023 roku sprzedała w USA ponad 230 tys. egzemplarzy.
Volkswagen
Fabryka Volkswagena w Puebla w Meksyku wyprodukowała prawie 350 tys. samochodów w 2023 roku. W ofercie były modele Jetta, Tiguan i Tao, wszystkie przeznaczone na eksport do USA.
W Kanadzie Volkswagen buduje w Ontario gigafabrykę akumulatorów.
Autoliv
Szwedzka firma Autoliv, największy na świecie dostawca systemów bezpieczeństwa samochodowego, przy produkcji poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa zatrudnia w Meksyku około 15 tys. pracowników.
Michelin
Producent opon Michelin posiada dwa zakłady w Meksyku – Queretaro i Leon – oraz trzy w Kanadzie.
Yanfeng Automotive Interiors
Chiński producent siedzeń Yanfeng zaopatruje w fotele meksykańskie fabryki m.in. General Motors i Toyoty.
Inne zakłady
Inni producenci części posiadający zakłady w Meksyku to m.in. włoski producent opon Pirelli, włoski producent hamulców premium Brembo i włoska Eurogroup Laminations specjalizująca się w projektowaniu, produkcji i sprzedaży podzespołów do silników elektrycznych i generatorów.
Źródło informacji: Reuters