Reuters przygotował listę producentów, na której znalazły się głównie firmy branży motoryzacyjnej, których mogą dotyczyć cła Trumpa. Na liście znalazły się największe firmy ze wszystkich regionów świata, w tym także z USA. Być może to miał na myśli Sekretarz Handlu Howard Lutnick mówiąc, że to prezydent USA zadecyduje, czy cła zostaną ustalone na proponowanym poziomie 25 proc.

Lista producentów w Meksyku i Kanadzie najbardziej zagrożonych cłami Trumpa:

Audi

Fabryka Audi w San Jose Chiapa w Meksyku produkuje Q5, dając zatrudnienie ponad 5 tys. osób. W pierwszej połowie 2024 r. do USA wyeksportowano prawie 40 tys. pojazdów, według Meksykańskiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (AMIA).

BMW

Zakład BMW w San Luis Potosi w Meksyku produkuje modele serii 3, serii 2 Coupe i M2. Duża część produkcji trafia do USA.

Ford

Amerykański producent samochodów Ford ma trzy fabryki w Meksyku. Według Meksykańskiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (AMIA) w pierwszej połowie 2024 r. z Meksyku do Ameryki Północnej Ford wyeksportował prawie 196 tys. samochodów, z czego 90 proc. trafiło do USA.

General Motors

Według danych GlobalData w 2024 r. GM importował do Stanów Zjednoczonych około 750 tys. pojazdów z Kanady lub Meksyku, z czego większość pochodziła od południowego sąsiada.

W Meksyku GM produkuje: Chevroleta Silverado, pełnowymiarowe pickupy GMC Sierra i średniej wielkości SUV-y, oraz dwa nowe pojazdy elektryczne.

Trzy fabryki GM w Kanadzie produkują elektryczne furgonetki, ciężarówkę Chevrolet Silverado Heavy Duty, a także silniki V8 i dwusprzęgłowe skrzynie biegów.

Honda Motors

Honda wysyła 80 proc. swojej meksykańskiej produkcji na rynek amerykański.

JAC Motors

JAC zajmuje się montażem pojazdów marki JAC poprzez spółkę joint venture z meksykańską firmą Giant Motors.

Kia Corp.

Południowokoreańska Kia posiada fabrykę w Meksyku, w której produkuje własne pojazdy i niektóre SUV-y Santa Fe dla swojej spółki zależnej Hyundai Motor na eksport do Stanów Zjednoczonych.

Mazda

Japoński producent samochodów Mazda, w 2023 r wyeksportowała z Meksyku do Stanów Zjednoczonych około 120 tys.

Nissan Motors

Dwie meksykańskie fabryki japońskiego Nissana, w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 r. wyprodukowały prawie 505 tys. pojazdów. W Meksyku Nissan produkuje modele Sentra, Versa i Kicks na rynek amerykański.

Stellantis

Francusko-włosko-amerykański koncern samochodowy Stellantis montuje w Meksyku pick-upy i vany Ram, a także średniej wielkości SUV-a Jeep Compass. Grupa posiada też dwa zakłady montażowe w Kanadzie. W jednym montowane są modele Chryslera, a w drugim ma być wznowiona produkcję nowego modelu Jeepa w tym roku.

Toyota Motors

W dwóch meksykańskich zakładach Toyota produkuje pick-up Tacoma.W 2023 roku sprzedała w USA ponad 230 tys. egzemplarzy.

Volkswagen

Fabryka Volkswagena w Puebla w Meksyku wyprodukowała prawie 350 tys. samochodów w 2023 roku. W ofercie były modele Jetta, Tiguan i Tao, wszystkie przeznaczone na eksport do USA.

W Kanadzie Volkswagen buduje w Ontario gigafabrykę akumulatorów.

Autoliv

Szwedzka firma Autoliv, największy na świecie dostawca systemów bezpieczeństwa samochodowego, przy produkcji poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa zatrudnia w Meksyku około 15 tys. pracowników.

Michelin

Producent opon Michelin posiada dwa zakłady w Meksyku – Queretaro i Leon – oraz trzy w Kanadzie.

Yanfeng Automotive Interiors

Chiński producent siedzeń Yanfeng zaopatruje w fotele meksykańskie fabryki m.in. General Motors i Toyoty.

Inne zakłady

Inni producenci części posiadający zakłady w Meksyku to m.in. włoski producent opon Pirelli, włoski producent hamulców premium Brembo i włoska Eurogroup Laminations specjalizująca się w projektowaniu, produkcji i sprzedaży podzespołów do silników elektrycznych i generatorów.

Źródło informacji: Reuters