Spotify pracuje nad technologią, która ma na celu wykorzystanie nagrań mowy użytkowników i hałasu w tle, by określić, jaki rodzaj muzyki polecać – donosi Pitchfork. Firma złożyła wniosek o patent w 2018 roku, a został on zatwierdzony 12 stycznia 2021 roku.

Patent nakreśla potencjalne zastosowania technologii, która obejmuje ekstrakcję „intonacji, rytmu i podobnych cech mowy” z głosu użytkownika. Technologia ta mogłaby również wykorzystywać rozpoznawanie mowy do identyfikacji metadanych, takich jak stan emocjonalny, płeć, wiek, akcent, a nawet środowisko (tj. czy ktoś jest sam, czy z innymi ludźmi) na podstawie nagrania audio.

Zgłoszenie patentowe opisuje, w jaki sposób Spotify obecnie wykorzystuje drzewo decyzyjne – pokazując użytkownikom różnych artystów, gatunki itp. – aby pomóc udoskonalić swój algorytm rekomendacji dla użytkownika. Obecnie nie jest jasne, czy Spotify ma ustalony plan wdrożenia tej technologii, ani jaką formę może przyjąć w aplikacji. Nie jest również jasne, czy technologia ta obecnie istnieje, czy też jest jeszcze w fazie początkowej. Jak podkreśla Pitchfork, firmy technologiczne często zgłaszają wnioski patentowe na produkty, które nie są wcale wcielane w życie.

Reklama

Akcje Spotify spadają o 8 proc.

Mimo, że w IV kwartale przybyło 11 mln klientów Premium, największy gracz na rynku streamingowym stwierdził, że stoi w obliczu „niepewnej prognozy” z powodu pandemii.

Cena akcji Spotify spadła o 8 proc. na otwarciu giełdy w środę – kilka godzin po tym, jak firma poinformowała, że w okresie świątecznym przybyło jej 11 milionów płacących klientów. Portal The Wrap podaje, że nowi użytkownicy Premium zwiększyli liczbę użytkowników Spotify do 155 milionów, ale Wall Street wydaje się być niechętne firmie z powodu straty szacowanej na 125 milionów euro i nieosiągnięcie prognozowanych przez analityków przychodów w czwartym kwartale.

W czwartym kwartale Spotify zanotowało stratę w wysokości 66 centów na akcję, czyli nieco więcej niż szacowane przez analityków 55 centów na akcję. Firma zanotowała 2,59 mld dolarów przychodu, co nieznacznie przekracza prognozy. 11 milionów nowych klientów Premium Spotify stanowiło wzrost o 24 proc. w ujęciu rocznym i pomogło szwedzkiej firmie ustanowić nowy rekord. W sumie baza użytkowników płacących i niepłacących wzrosła o 27 proc. do 345 milionów. Spotify mocno zainwestował w podcasty w ciągu ostatnich dwóch lat – konsumpcja podcastów podwoiła się na platformie od IV kwartału 2019 roku.