statystyki

Plany budowy dróg w Polsce w latach 2014 – 2020 (mapa)

14 września 2012, 06:30
  • Drukuj
  • 6
  • Wyślij

Nie będzie A2 do Terespola, jest za to zielone światło dla ekspresówek do Gdańska. Nie obejdzie się bez protestów w Bydgoszczy, Rzeszowie i na Mazurach.

Minister transportu Sławomir Nowak ma ogłosić plany inwestycji drogowych na lata 2014 – 2020 pod koniec roku, po zakończeniu unijnych negocjacji w sprawie budżetu. Polska liczy na maksymalnie 80 mld euro. Lech Witecki, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ma nadzieję, że z tej kwoty na drogi trafi 10 mld euro (to środki porównywalne z perspektywą 2007 – 2013).

GDDKiA ma za te pieniądze skończyć trasy urywające się w połowie. – Intencją ministra jest domknięcie w pierwszej kolejności sieci autostrad A1 i A2 oraz dróg ekspresowych, z priorytetem dla trasy S7 – zapowiada rzecznik Ministerstwa Transportu Mikołaj Karpiński. Po 2014 r. na autostradzie A1 będzie brakować kluczowego odcinka z Piotrkowa Trybunalskiego na Śląsk. Według wyliczeń GDDKiA ostatni fragment A1 będzie najbardziej obciążonym ruchem odcinkiem autostradowym w Polsce. 

– Po zapoznaniu się ze stanowiskiem Eurostatu przedstawiliśmy Ministerstwu Transportu 22 warianty realizacji odcinka A1, m.in. w systemie koncesyjnym, PPP, tradycyjnym i mieszanym. Analiza jeszcze trwa, ale ten odcinek A1 powstanie w perspektywie 2014 – 2020 – twierdzi Urszula Nelken z GDDKiA.

Jak się dowiedzieliśmy, w zaciszu gabinetów drogowcy szatkują za to A2 na wschód od Warszawy. Według informacji DGP resort skłania się, aby w latach 2014 – 2020 wydłużyć A2 o odcinek między Warszawą a Siedlcami (w radykalniejszym wariancie tylko ze stolicy do Mińska Maz.). Powód – analizy ruchu, według których na odcinku od Siedlec do Terespola po autostradzie hulałby wiatr. Wydatki i tak będą gigantyczne, bo w ramach tego szlaku musi powstać 4-km tunel łącznika autostradowego pod dzielnicą Ursynów w Warszawie wyceniany przez GDDKiA na 5 – 6 mld zł. W sprawie tras ekspresowych potrzeby są także większe niż możliwości. Z wyliczeń ekspertów wynika, że tylko ekspresówki S2, S7 i S17 w rejonie węzła warszawskiego zjadłyby całą dotację UE.

Ministerstwo Transportu dało priorytet S7: z Krakowa do Warszawy i Gdańska, dzięki czemu wznowione zostaną anulowane z powodu braku pieniędzy przetargi na obwodnicę Radomia, odcinek Olsztynek – Nidzica i obwodnicę Ostródy. Na liście priorytetów ministra Nowaka jest też druga obwodnica jego rodzinnego Gdańska. Do inwestycji branych pod uwagę została dorzucona w ostatniej chwili trasa S6 wzdłuż Bałtyku: z Gdańska do Szczecina i Berlina. – To błąd. Trasa umożliwiłaby wygodny dojazd z Gdańska do Berlina, ale natężenie ruchu nie kwalifikuje jej do przebudowy w wariancie ekspresowym.

Zamiast tej trasy powinna powstać obiecywana droga ekspresowa S5 z Poznania do A1 wraz z obwodnicą Bydgoszczy – mówi ekspert drogowy Robert Chwiałkowski ze stowarzyszenia SISKOM. Na liście priorytetów rządu znalazły się brakujące odcinki trasy S8 z Warszawy do Białegostoku (m.in. obwodnica Marek) oraz przodującą w statystykach wypadkowych S17 z Lublina do stolicy. Dla niej lubelski oddział GDDKiA kompletuje dokumentację projektową. Na listę rezerwową resort transportu wpisał za to trasę Via Baltica z Ostrowi Mazowieckiej przez Mazury na Litwę. Resort zrezygnował też z S19, łączącej Rzeszów z Lublinem. Lokalni samorządowcy przy wsparciu PiS szykują protesty, jeśli drogi S61 na Litwę i S19 do Rzeszowa nie zostaną przywrócone na listę podstawową.

  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
  • Drukuj
  • 6
  • Wyślij

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 6

  • 1: ja z IP: 164.127.149.* (2012-11-04 15:33)

    dlaczego nie zrobic s10 z wawy przez toruń, bydgoszcz do szczecina. po co s7. do gdańska tuskowa można przeciez z wawy dojechac szybciej a połączenie szczecina z warszawą przecinając pomorze byłaby korzystniejsza, A druga obwodnica dla 3 miasta to KPINA Lepiej pobudować s15 do lsztyna po dwnej niytce dk15 od torunia. nie ma żadnej alternatywy dojazdu z zachodu do olsztyna.

  • 2: jon z IP: 188.95.27.* (2013-01-03 11:27)

    zgadzam się z tobą co do s-10. Łącząc ją za Warszawą z S-17 powstałaby droga ze Szecina do Lwowa

  • 3: youreq z IP: 83.9.100.* (2013-02-15 19:06)

    Największy przekręt PO i największa krzywda wyrządzona przez podobno Polski rząd najsłabszemu regionowi Warmii i Mazurom. Wystarczy spojrzeć na te plany w których nie ma największego miasta między Gdańskiem, Warszawą i Białymstokiem- Olsztyna zupełnie pominiętego w planach budowy dróg i kolei . Rząd PO skazał Olsztyn z Warmią i Mazurami na degradację. Może ktoś spróbuje wyjaśnić dlaczego ?? Podziękujemy im w najbliższych wyborach !

  • 4: piotrjerzy z IP: 178.124.116.* (2013-10-17 07:37)

    Nie będzie A2 do Terespola, jest za to zielone światło dla ekspresówek do Gdańska. Nie obejdzie się bez protestów w Bydgoszczy, Rzeszowie i na Mazurach. Powrót do artykułu: Znamy już plany budowy dróg w latach 2014 – 2020
    To, że nie buduje się przedłużenia A2 w kierunku Terespola świadczy o krótkowzroczności planowania rozwoju eksportu na Wschód i przekazanie w ręce Litwinów jak to będzie wyglądało w przyszłości na styku UE i WPN. Poza tym znowu wschodnia Polska jest pokrzywdzona, bo lepiej zrobić drugą obwodnicę dla Gdańska niż zakończyć jedną drogę międzynarodową. Partykularyzm i prywata.

  • 5: snikersikowa z IP: 78.88.125.* (2013-10-21 20:36)

    eh co do tych dróg planów jest dużo ale nie wszystkie dochodzą do skutku niestety

  • 6: Bartosz Randt z IP: 77.65.47.* (2013-10-23 15:23)

    Ciekawe jakie zmiany w budżecie będą przez magicznie wyczarowaną obwodnicę warszawy

Polecamy

Wiadomości branżowe

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie »

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze