- 30 września wyłączone zostanie cyfrowe nadawanie w MPEG2 (system nadawania sygnału cyfrowego - przy. DGP) i wiele osób na Podbeskidziu i Podkarpaciu straci dostęp do telewizji - zapowiedziała wczoraj Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej na debacie poświęconej cyfryzacji Polski.
Dodała, że to nadawanie od pięciu lat odbywało się w formie testów. Powiedziała, że jeśli nadawcy zdecydują się nadawać sygnał w nowocześniejszym MPEG4 to sygnał będzie mógł wrócić.
Pani prezes powiedziała również, że praktycznie nie ma szans by pierwszy multipleks (wiązka programów) naziemnej telewizji cyfrowej został uruchomiony we wrześniu, jak planowano. - Nadawcy zaskarżyli wszystkie wydane koncesje, nadal trwa rozpatrywanie skarg przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, a to blokuje UKE wydanie decyzji o rezerwacji częstotliwości, a potem pozwoleń radiowych - mówi prezes UKE.
W optymistycznej wersji, pozwolenia mogą być wydane jeszcze w październiku. W pesymistycznej na przełomie 2014 i 2015 roku, gdy skończą się koncesje na analogowe nadawanie sygnału TV nadawców prywatnych.
- Moim zdaniem opóźnianie procesu cyfryzacji telewizji naziemnej to celowa gra nadawców. Każdy z nich ma już swoją cyfrową platformę - twierdzi Anna Streżyńska.
Według Jacka Silskiego, prezesa Polskiej Izby Radiodyfuzji Cyfrowej, telewizje komercyjne chcą utrzymać się na rynku i stoją przed dylematem, czy wejść w cyfrową telewizję naziemną i w ten sposób zablokować potencjalnych nowych konkurentów, czy też nie wejść i ich wpuścić.
Z powodu konfliktu między UKE i KRRiTV dotyczącego zasad wprowadzania kanałów do II multipleksu wszelkie prace związane z jego uruchomieniem zostały zablokowane.
- Cyfryzacja telewizji już trwa. Obywa się dzięki telewizji satelitarnej i kablowej - mówi Jacek Silski. Z szacunków wynika, że telewizje kablowe i satelitarne mają w sumie 9,5 mln klientów, a 4 mln gospodarstw domowych nadal korzysta z telewizji analogowej.
Andrzej Matuszyński z zarządu Cyfrowego Polsatu pośrednio przyznał, że wyłączenie sygnału MPEG2 i opóźnienia cyfryzacji telewizji naziemnej jest szansą zdobycia nowych klientów przez telewizje satelitarne.