Głośno nad Powidzem — komunikat Sztabu Generalnego

Sztab Generalny Wojska Polskiego poinformował przez swoje social media, że w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu (województwo wielkopolskie) prowadzone są dziś loty szkoleniowe. Zgodnie z przekazanymi przez SGWP informacjami, na powidzkim niebie zobaczymy polskie oraz sojusznicze maszyny wojskowe.

Polskie F-16 i C-130 Herkules nad Powidzem

Wśród maszyn operujących dziś nad 33 Bazą Lotnictwa Transportowego znajdują się polskie myśliwce wielozadaniowe F-16C/D Block 52+. Jastrzębie (bo tak nazwaliśmy swoje F-16) stanowią obecnie kręgosłup naszych sił powietrznych. Polska posiada 48 myśliwców. Samoloty zakupiliśmy z USA jako fabrycznie nowe 18 kwietnia 2003 roku. Kontrakt obejmował 32 jednomiejscowe F-16C i 12 dwumiejscowe (samoloty szkolno-bojowe) F-16D. Dostawy miały miejsce w latach 2006-2008. Samoloty powinny służyć Polsce jeszcze w latach 40. XXI wieku.

ikona lupy />
Para polskich samolotów F-16C Block 52+. Polska posiada łącznie 48 F-16 w tym 32 w wersji C. Myśliwce wielozadaniowe F-16 służą w Polsce od 2006 roku. Na co dzień operują z dwóch położonych w pobliżu Powidza lotnisk - Łaska oraz Krzesin. / ShutterStock

Samoloty były dla nas szczególnie cennym nabytkiem nie tylko z powodu na ich osiągi, ale również nowoczesne uzbrojenie, które z nimi zintegrowano. Polska pozyskała z USA m.in. pociski powietrze-ziemia dalekiego zasięgu AGM-158 JASSM oraz JASSM-ER, AGM-154C JSOW, AGM-65G, bomby szybujące GBU-12 i GBU-24 Paveway, GBU-38 i GBU-31 JDAM, a także pociski powietrze-powietrze AIM-9X i AIM-120C AMRAAM.

Nad 33 Bazą zobaczymy także stacjonujące tam na co dzień samoloty C-130 Herkules. Polska ma łącznie 8 takich maszyn - 5 w wersji C-130E i 3 C-130H. W najbliższym czasie powinny dotrzeć do nas jeszcze dwa samoloty C-130H. Lockheed C-130 Herkules to amerykański średni wojskowy samolot transportowy.

ikona lupy />
Polski samolot C-130E Hercules w trakcie szkolenia w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. / Sztab Generalny Wojska Polskiego

Latające tankowce nad polskim niebem

W ćwiczeniach biorą także udział amerykańskie tankowce KC-46 Pegasus i KC-135 Stratotanker. Obie maszyny stanowią dziś jeden z najcenniejszych elementów United States Air Force (USAF). Maszyny tego typu nazywane są multiplikatorami, ponieważ pozwalają przy tej samej liczbie samolotów bojowych drastycznie zwiększyć zdolności, którymi dysponują siły powietrzne.

ikona lupy />
Osiem latających tankowców KC-135R. Samoloty te pełnią bardzo istotną rolę w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych. USAF posiada blisko 400 samolotów tego typu. / U.S. Air Force

Po każdym lądowaniu samolot musi przejść szereg koniecznych obsług, które wpływają na ich dostępność i koszty eksploatacji. Dzięki tankowaniu w powietrzu pojedynczy myśliwiec jest w stanie patrolować dany obszar jeszcze dłużej. Polska zamierza pozyskać latające tankowce w ramach programu Karkonosze. Jest to obecnie jeden z największych priorytetów Sił Powietrznych RP.

Szkolenie pilotów śmigłowców

W ćwiczeniach biorą udział również śmigłowce. Sztab Generalny Wojska Polskiego wspomniał w komunikacie o dwóch typach — Mi-24 oraz AW149. Mi-24 jest konstrukcją z przełomu lat 60. i 70. XX wieku. Pierwsze Mi-24D dotarły do Polski 20 września 1978 roku.

ikona lupy />
Śmigłowce uderzeniowe Mi-24 służą w Wojsku Polskim już ponad 40 lat. Śmigłowce mają być zastąpione przez kupowane z USA AH-64E Apache. / ShutterStock

Przed wojną na Ukrainie w Wojsku Polskim służyło 28 śmigłowców - 15 w wersji Mi-24D oraz 13 Mi-24W. Polska przekazała walczącym Ukraińcom 12 maszyn. Warto pamiętać, że od ponad dekady, bo 2010 roku, śmigłowce nie dysponują pociskami przeciwpancernymi z powodu zakończenia się resursu tych, które kiedyś posiadaliśmy. Pozostałe w linii maszyny można spotkać w dwóch bazach lotnictwa Wojsk Lądowych — w 56. Bazie Lotniczej w Latkowie (niedaleko Inowrocławia) oraz w 49. Bazie Lotniczej w Pruszczu Gdańskim.

ikona lupy />
Polska zakupiła 32 śmigłowce AW149. Maszyny trafią do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. / ShutterStock

Z kolei AW149 to najnowszy nabytek naszej armii. Polska zamówiła 1 lipca 2022 roku 32 AW149 za 8,25 mld zł. Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2023-2029. Pierwsze cztery wiropłaty powstały we Włoszech, ale pozostałe pochodzić będą ze świdnickich zakładów Leonardo.

Samolot wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW

Z pewnością jedną z największych gratek dla fanów lotnictwa jest możliwość zobaczenia jednego z dwóch polskich samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW. Używane szwedzkie maszyny zakupiliśmy 25 lipca 2023 roku, czyli dokładnie rok temu. Pierwsza maszyna dotarła do nas 6 marca 2024 roku. Drugi samolot zameldował się w Polsce 10 czerwca 2024 roku.

ikona lupy />
Dwa polskie samoloty Saab 340 AEW Erieye w Bazie Lotnictwa Marynarki Wojennej. / Baza Lotnictwa Marynarki Wojennej / Fot. kpt. mar. Marcin KOŁODZIEJSKI

Za dwa Saab 340 AEW Polska zapłaciła 280 mln zł. Samoloty dają nam możliwości, których nasze wojsko nie miało nigdy wcześniej. Dotychczas musieliśmy korzystać z „usług” sojuszników. Nad Polską latały maszyny NATO. Można więc powiedzieć, że Polska polegała w zakresie wczesnego ostrzegania z powietrza w pełni z informacji, które płynęły z systemu NATO AWACS (Airborne Early Warning & Control).