40 lat symbolu "zgniłego kapitalizmu". Tak wyglądały początki Coca-Coli w Polsce
"Konsumpcyjny symbol wrogiego systemu", "imperializm w płynie" czy "stonka ziemniaczana w płynie" - między innymi tak komuniści nazywali Coca-Colę, która obchodzi właśnie 40. rocznicę obecności w Polsce.
.
1 Podczas 40-letniej historii Coca-Coli w Polsce autorami haseł reklamowych byli najwięksi mistrzowie języka polskiego. Melchior Wańkowicz, autor sloganu „Cukier krzepi”, do konkursu na hasło reklamowe Coca-Coli w 1982 r. zgłosił „Yes, Coca-Cola”. Hasło Wańkowicza przegrało z ponadczasowym sloganem Agnieszki Osieckiej - „Coca-Cola. To jest to!”. W 2005 nowe hasło stworzył językoznawca prof. Jerzy Bralczyk – „Coca-Cola. Co za radość”. Na zdjęciu reklama z 1972 roku.
Media
2 Coca-Cola pełniła także rolę ambasadora popkultury, pojawia się np. w piosence Haliny Frąckowiak: „Bądź gotowy dziś do drogi, drogi, którą dobrze znam, bądź gotowy, poprowadzę cię tam. Weź podróżny, stary worek i butelki coli dwie, jutro lub we wtorek wezmę ci.” Wiele lat później o Coca-Coli śpiewają Kasia Kowalska, Franek Kimono, Róże Europy czy zespół disco-polo Torino. Wraz z normalizacją sytuacji społeczno-gospodarczej, Coca-Cola z ikony wolności i zachodniego stylu życia stała się obecnie łatwo dostępnym napojem. Na zdjęciu reklama z 1972 roku.
Media
3 Wraz z przemianami polityczno-gospodarczymi zaczęły się nowe czasy dla firmy Coca-Cola. W 1991 r. powstało pierwsze biuro w Pałacu Kultury i Nauki, zatrudniające wówczas 15 osób. Cóż za paradoks - ikona kapitalizmu znalazła siedzibę w darze Stalina dla narodu polskiego, symbolu systemu komunistycznego. Latem 1992 roku do sklepów w Szczecinie trafiła pierwsza lodówka Coca-Coli. Natomiast pierwszy automat do sprzedaży napojów firmy został zainstalowany w Lublinie w 1997 r. Pierwsza kampania z okazji Bożego Narodzenia, która dla wielu konsumentów rozpoczyna okres świąteczny, pojawiła się w 1996 roku.
ShutterStock
4 Dziś Coca-Cola jest największą firmą w sektorze napojów bezalkoholowych w Polsce pod względem udziałów w sprzedaży zarówno ilościowej, jak i wartościowej. W 2011 roku wielkość polskiego rynku napojów bezalkoholowych to 5,6 mld litrów, natomiast wartość sprzedanych produktów to 11,1 mld złotych. Udziały Coca-Coli w tym rynku wynoszą odpowiednio 12,9% i 22,4% (według danych AC Nielsen za 2011 r.). Na zdjęciu butelki Coca-Coli. Fot. Ramin Talaie/Bloomberg
Bloomberg / Ramin Talaie
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję