Czerwiec 2020 r. W Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS (Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych) pada pomysł organizacji konkursu na identyfikację dźwiękową stowarzyszenia. Pod koniec roku przewodniczący dwóch sekcji: muzyki poważnej („autorów dzieł muzycznych”) i piosenek („autorów utworów muzyki rozrywkowej i tanecznej”) wybierają dziewięcioro kandydatów, którzy mają skomponować utwór pełniący funkcję sygnału muzycznego lub dźwiękowego nazywanego przez niektórych „hejnałem”, coś w rodzaju logotypu muzycznego stowarzyszenia. Pod pomysłem zamkniętego konkursu widnieje podpis ówczesnego prezesa ZAiKS-u Janusza Foglera.
Wedle jakiego klucza typowano uczestników? - Wedle uznania - mówi członek sekcji piosenkowej. - Przewodniczący wskazali zaufanych kolegów. Każdy z wyznaczonych muzyków otrzymał 5 tys. zł za sam udział w konkursie. Kiedy zwróciłem przewodniczącemu jednej z sekcji uwagę, że to nie fair wobec pozostałych członków, zamyślił się i po chwili przyznał mi rację. „Powinniśmy wszystkich zaprosić i każdemu wypłacić 5 tys. zł” - to jego słowa. A nasza sekcja liczy 1,5 tys. osób. ZAiKS wydaje pieniądze lekką ręką, bez żadnych ograniczeń. Kasę dostają twórcy, którzy popierają władze stowarzyszenia, a nie ci, którzy ją wypracowali - mówi.
Pytam o sprawę Mieczysława Jureckiego, basistę Budki Suflera i ówczesnego szefa sekcji muzyki rozrywkowej. - Te decyzje nie były podejmowane jednoosobowo. Sprawę omawiano na posiedzeniu komisji rewizyjnej poprzedniej kadencji oraz referowano ustępującemu zarządowi sekcji, której szefowałem. Zarząd uzyskał absolutorium - przekazuje Jurecki. I poleca kontakt z biurem prasowym ZAiKS, bo o szczegółach nie jest upoważniony informować.
Wokół „hejnału” wybuchła w związku afera - że konkurs jest, ale nie ma regulaminu, tylko uznaniowe ustalenia. Kilka miesięcy później ZAiKS ogłasza nowy, tym razem otwarty konkurs na umuzykalnienie hasła „ZAiKS. Sprzyjamy wyobraźni”. Utwór trzeba przygotować w dwóch wersjach - krótszej (3 s) i dłuższej (na 7-12 s). Coś w stylu dżingla Briana Eno dla Microsoftu czy Justina Timberlake’a dla McDonald's. Przysłano 117 propozycji. Wybrano utwór Rafała Smolenia. Zwycięzca otrzymał nagrodę w wysokości 20 tys. zł.
Reklama
- Utwór powstał, chciałem go posłuchać, wypytywałem o to zarząd. Minął rok, a jeszcze go nie słyszałem. Ponoć miał wybrzmiewać po uruchomieniu strony internetowej związku. Ktoś złośliwie rzucił, że wzorem Krakowa i Wieży Mariackiej należy teraz wytypować hejnalistę, który z okien Domu pod Królami (stołeczna siedziba ZAiKS - red.) będzie trąbił na cztery strony świata tę wartą kilkadziesiąt tysięcy złotych melodię - mówi jeden z twórców, który woli nie ujawniać nazwiska, i podlicza, że uwzględniając wszystkie koszty, w sumie wydano na ten cel 65 tys. zł. Jego zdaniem to sposób zjednywana sobie stronników i kupowania poparcia przez zarząd stowarzyszenia.