Jak podaje GITD koszt montażu 5 systemów kontroli wjazdu na czerwonym świetle na przejeździe kolejowo-drogowym wyniesie blisko 2 mln zł, natomiast 10 systemów na skrzyżowaniach ponad 10,8 mln. zł. Wszystkie urządzenia uruchomione zostaną do połowy przyszłego roku.

Po zainstalowaniu 15 nowych systemów, CANARD będzie prowadził kontrole na 60 skrzyżowaniach oraz 10 przejazdach kolejowo-drogowych.

Lokalizacja urządzeń

Nowe urządzenia będą zlokalizowane w miejscach, gdzie dochodzi do największej liczby zdarzeń drogowych spowodowanych niezastosowaniem się przez kierujących pojazdami do czerwonego sygnału świetlnego, które wskazała Policja przy współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

Przy ocenie konieczności wprowadzenia stałej kontroli w tych miejscach, brano pod uwagę także charakter najbliższej okolicy, w tym bliskość szkół, obiektów użyteczności publicznej, infrastruktury przeznaczonej dla pieszych czy transportu zbiorowego. Urządzenia dostarczy i zainstaluje VITRONIC EASTERN Europe sp. z o. o..

Lista podstawowa - skrzyżowania z nowymi systemami RedLight
Lp. Województwo Miejscowość Nr drogi Opis
1 wielkopolskie Nekla 92 skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Dworcową i Powstańców Wielkopolskich
2 pomorskie Tczew 91 skrzyżowanie Al.Solidarności, Jagiellońskiej i Wojska Polskiego
3 pomorskie Malbork 22 skrzyżowanie Al. Rodłaz 17 marca
4 wielkopolskie Wolsztyn 32 skrzyżowanie drogi krajowej nr 32 z ul. Powstańców Wielkopolskich
5 mazowieckie Kożuszki-Parcele 92
6 mazowieckie Ołtarzew 92 skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Ceramiczną i Umiastowską
7 małopolskie Targowisko 94 skrzyżowanie drogi krajowej nr 94 z drogą wojewódzką nr 963
8 śląskie Czeladź 94 skrzyżowanie ul. Będzińskiej i Handlowej
9 wielkopolskie Kościelna Wieś 12 skrzyżowanie drogi krajowej nr 12 z ul. Ostrowską i Kościelną
10 śląskie Wojkowice Kościelne 86 skrzyżowanie drogi krajowej nr 86 z ul. Zawodzie
Lista podstawowa - przejazdy kolejowo-drogowe z nowymi systemami RedLight
1 wielkopolskie Wymysłowo 15
2 małopolskie Barwałd Dolny 52
3 opolskie Większyce 45
4 wielkopolskie Łąkociny 36
5 wielkopolskie Piaski 11

Możliwe zmiany na liście

Przed instalacją firma przeprowadzi analizy dotyczące możliwości technicznych montażu tych urządzeń w wytypowanych lokalizacjach. W przypadku braku możliwości wprowadzenia automatycznej kontroli na danym skrzyżowaniu lub przejeździe wykorzystana zostanie tzw. lista rezerwowa.

Lista rezerwowa - skrzyżowania z nowymi systemami RedLight
Lp. Województwo Miejscowość Nr drogi Opis
1 śląskie Lipie Śląskie 11 skrzyżowanie drogi krajowej nr 11 z ul. Lisowicką
2 małopolskie Inwałd 52 skrzyżowanie ul. Wadowickiej z ul. Radosną
3 dolnośląskie Kudowa-Zdrój 8 skrzyżowanie drogi krajowej nr 8 z ul. Zdrojową
4 wielkopolskie Strzałkowo 92 skrzyżowanie Al. Prymasa Wyszyńskiego z ul. Kościuszki i Powstańców Wielkopolskich
5 małopolskie Stary Sącz 87 skrzyżowanie drogi krajowej nr 87 z ul. Witosa i Cyganowice
6 wielkopolskie Września 92 skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Podmiejską
Lista rezerwowa - przejazdy kolejowo-drogowe z nowymi systemami RedLight
1 podkarpackie Wierzawice 77
2 pomorskie Sycewice 6
3 zachodniopomorskie Chociwel 20
4 lubuskie Górzyca 22

Wszystkie urządzenia uruchomione zostaną do połowy przyszłego roku, przy czym odbiór pierwszego urządzenia zostanie wykonany nie później niż do końca lutego 2026 roku.

Co potrafi system RedLight

Kamery monitorujące skrzyżowanie śledzą tor poruszania się pojazdu i w przypadku niezastosowania się do zakazu wjazdu za sygnalizator rejestrują wykroczenie. Nagranie wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację pojazdu, automatycznie zostaje przesłane do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Po analizie nagrania, do właściciela pojazdu ustalonego na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, wysyłana jest dokumentacja zawierająca komplet informacji o wykroczeniu, w tym czas i miejsce jego popełnienia, czas jaki upłynął od zapalenia się czerwonego światła oraz zdjęcia zdarzenia. Do korespondencji załączony jest druk oświadczenia, który należy wypełnić.

Ponad 60 tys. wykroczeń w 2024 r.

W 2024 roku 47 systemów RedLight działających na skrzyżowaniach polskich dróg zarejestrowało 60,5 tys. wykroczeń kierowców, którzy przejechali skrzyżowanie na czerwonym świetle. Najbardziej zapracowany był system na skrzyżowaniu al. Puszkina i ul. Rokicińskiej w Łodzi, który zarejestrował w ubiegłym roku 6,8 tys. wkroczeń. Na drugim miejscu było skrzyżowanie al. Pokoju i ul. Nowohuckiej w Krakowie (5 tys.), a na trzecim krzyżówka ul. Tischnera i ul. Brożka w stolicy Małopolski (3,6 tys.). Kara za takie wykroczenie to 500 zł, a recydywa podwoi tę kwotę.

Cztery systemy RedLight działające w ubiegłym roku na przejazdach kolejowo-drogowych zarejestrowały 12,3 tys. wykroczeń. W tym przypadku kara jest dużo surowsza, wynosi 2 tys. zł, lub 4 tys. w przypadku ponownego wykroczenia.

Nie tylko systemy RedLight

Automatyczna kontrola ruchy w tym roku wzbogaci się o kolejne urządzenia w ramach przedsięwzięcia „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach” finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Zakres projektu obejmuje w sumie zakup i instalację 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, służących do ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym w tym:

  • 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości,
  • 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
  • 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
  • 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.

Urządzenia zostaną zainstalowane na drogach krajowych do 31 sierpnia 2026 r. Wartość całkowita przedsięwzięcia to 160,7 mln zł .