Baotou Tianhe Magnetics, który produkuje magnesy używane w samochodowych silnikach elektrycznych i hybrydowych, pod koniec kwietnia otrzymał licencję na dostawy dla Volkswagena, dowiedział się Reuters w trzech źródłach.
Zezwolenia dla czterech producentów magnesów ziem rzadkich
Reuters zwrócił się do Volkswagen o podanie dalszych szczegółów. „Pozostajemy w bliskim kontakcie z naszymi dostawcami i otrzymaliśmy sygnały, że ograniczona liczba dostawców magnesów dla Volkswagen AG otrzymała licencje eksportowe od chińskiego rządu” – odpowiedział Volkswagen, odmawiając podania dalszych szczegółów.
Z informacji Reutersa wynika, że w grupie czterech firm, które dostały zezwolenie na eksport, poza Baotou Tianhe Magnetics znalazły się jeszcze Zhongke Sanhuan, Baotou INST Magnetic i Earth-Panda.
Czterech producentów magnesów i chińskie Ministerstwo Handlu nie odpowiedziało natychmiast na prośbę Reutersa o komentarz.
Licencje eksportowe tylko dla wybranych
Reuters zwraca uwagę, że licencje eksportowe są przyznawane każdemu klientowi z osobna, dlatego nie jest jasne, czy wszyscy klienci czterech firm produkujących magnesy ziem rzadkich otrzymali zgodę Pekinu. Z informacji do których dotarła agencja wynika, że pozwolenia zostały wydane tylko dla klientów w Europie i Wietnamie.
Monopol Chin na pierwiastki ziem rzadkich
Chiny dominują w przetwórstwie 17 pierwiastków ziem rzadkich wykorzystywanych w czystej energetyce, obronności i przemyśle samochodowym.
Bez chińskich dostaw firmy mają niewielu, jeśli w ogóle, alternatywnych dostawców, co dotkliwie odczuł Elon Musk. Niedawno miliarder informował, że produkcja jego humanoidalnych robotów Optimus ucierpiała z powodu chińskich ograniczeń eksportowych dotyczących pierwiastków ziem rzadkich. Elon Musk powiedział w zeszłym miesiącu, że Tesla prowadzi rozmowy z Pekinem w sprawie licencji na dostawy magnesów dla swoich robotów Optimus.
Magnes ziem rzadkich to silny magnes trwały, który jest wykonany ze stopów pierwiastków ziem rzadkich.